Optimalt textinnehåll – SEOns sista pusselbit
Alla som har varit i kontakt med SEO har fått höra att textinnehåll på webben är en av de viktigaste faktorerna när det kommer till att ranka på sökmotorerna. Detta är naturligtvis helt korrekt, även om innehållet är beroende av flera andra faktorer för att nå sin fulla potential. Innehållet är däremot vad som lägger grunden […]
Alla som har varit i kontakt med SEO har fått höra att textinnehåll på webben är en av de viktigaste faktorerna när det kommer till att ranka på sökmotorerna. Detta är naturligtvis helt korrekt, även om innehållet är beroende av flera andra faktorer för att nå sin fulla potential. Innehållet är däremot vad som lägger grunden för en god synlighet på nätet. Vad har då som gör texten till ett så viktigt element när det kommer till SEO och konvertering?
Textinnehållet – Viktigt för helheten
En webbplats innehåll består av Meta-taggar och sidans informativa text. Båda två är den del av sidans On-page. Man kan säga att det är själva grunden inom SEO. Om inte webbplatsen har något innehåll kan den inte heller definieras av sökmotorerna vid indexering. Tillsammans med de andra byggstenarna inom SEO – intern struktur, länkar och sociala medier – utgör textinnehållet en helhet som ska samverka i en lämplig symbios.
Det är dock innehållet som genomsyrar de olika byggstenarna. Ett rikt innehåll hjälper till att bygga relevant innehåll som stärker din interna struktur, skapar relevans för länkar och ger gott renommé genom sociala medier.
Nå ända fram
Det är texten som hjälper dig nå ända fram. Både när det kommer till information och SEO. Att bygga ett bra innehåll kan vara oerhört avgörande för om du verkligen lyckas fullt ut.
Tänk dig att ditt textinnehållet är den sista kilometern av kabel på din bredbandsuppkoppling. Mil av perfekt fiberoptik har placerats ut för att du ska kunna njuta av fördelen att ha ett ultrasnabbt bredband. Men består den sista kilometern av en 10 år gammal telekabel kommer du inte att uppnå den fulla kapaciteten av ditt bredband. På samma sätt har du svårt att nå dina uppsatta mål om inte innehållet är tillräckligt kvalitativt, relevant och anpassat för sidans syfte.
Omvandla besökare till faktiska kunder
Textinnehållet är inte bara en stark bidragande orsak till att dra trafik till sidan. Den utgör även en väsentlig del för sidans benägenhet att konvertera. Tillsammans med funktionella betalningslöningar, enkel navigation och beskrivande bilder erbjuder texten viktig information kring produkten.
Även om innehållet ofta får vika undan för bilder eller snygga flashspel så får vi inte glömma vilken viktig del det utgör. Den genomsyrar alla viktiga faktorer inom SEO och utgör kittet som håller samman alla komponenter i kedjan. För utan en fungerande helhet fallerar hela processen.
Tänk på det här
Vad ska jag då tänka på om man ska skriva ett relevant och bra innehåll? För det första bör du fokusera på din egen verksamhet. Det är du som vet mest på området, det är du som är experten, därmed är det du som är bäst lämpad till att beskriva ditt eget företag. För det andra bör man fokusera på läsaren. Vad tycker läsaren är intressant? Vad får honom/henne att konvertera? Sist men inte minst tänk på att anpassa texterna efter internetmediet och skänk en tanke till textinnehållets vikt för helheten av SEO.
Hoppas detta har gett dig kött på benen och en större förståelse för textinnehåll på webben. Gå ut och praktisera dina nya kunskaper!