Optimera e-handel efter sökbeteenden

Du har varit där. Jag vet. Det har vi alla. Letat efter en produkt på nätet som vi vill beställa hem till brevlådan eller närmsta postombud. Men vägen dit är inte alltid en dans på rosor. Detta inlägg handlar i grund och botten om sökbeteenden och problem som uppstår för att vi som individer tänker […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Produktsök

Du har varit där. Jag vet. Det har vi alla. Letat efter en produkt på nätet som vi vill beställa hem till brevlådan eller närmsta postombud. Men vägen dit är inte alltid en dans på rosor.

Detta inlägg handlar i grund och botten om sökbeteenden och problem som uppstår för att vi som individer tänker och agerar olika. Vi är väl medvetna om hur sökmotorerna fungerar och anpassar våra webbplatser därefter. Men dom ska anpassas för besökare också. För e-handel blir det en enda röra.

Konsten att söka efter en webbutik med en produkt

Du är ute efter en produkt du vill köpa i en webbutik. Hur söker du? Kärt barn har många namn. Låt säga att du är ute efter hårprodukter.

  • [köp hårprodukter]
  • [köpa hårprodukter]
  • [hårprodukter]
  • [hårprodukter online]
  • [hårprodukter på nätet]
  • [hårprodukter webbshop]
  • [hårprodukter webbutik]
  • [hårprodukter på internet]
  • [beställa hårprodukter]
  • [beställa hårprodukter online]
  • [hårprodukter billigt]

Vilken av dessa sökfraser använder du? Kanske inte någon av dem. Kanske någon annan. Det finns många grupperingar av individer som är olika medvetna om hur sök fungerar och hur man bör söka för att få bästa önskade sökresultat. Yngre kan söka på ett sätt, medan äldre söker på ett helt annat. Och så vidare.

Exemplen på sökningar efter [hårprodukter] ovan är några vanliga kombinationer folk använder när de söker efter en produkt i en webbutik, t.ex. [köpa], [online], [webbshop], [billigt] eller [på nätet]. För enkelhetens skull kan vi kalla dessa ord ’metaord’. Vi kollar på sökvolym för dessa sökfraser i Google Adwords Keyword Tools:

Sökvolym

Jag är skeptiskt till att Google visar exakt data i de flesta verktyg när det gäller sökvolym, sökningar och länkar – men om vi antar att det görs sökningar på samtliga dessa sökfraser vill man såklart bredda sig och kunna få in trafik från alla dessa sökfraser till sin webbshop om man säljer hårprodukter.

Anpassa on-page efter sökbeteenden

Vill man ha potential att synas bra organiskt på ett sökord, i detta fall [hårprodukter], i kombination med metaord som [köpa], [online], [webbshop], [billigt] eller [på nätet] är det såklart en fördel om alla dessa metaord framhävs i on-page på webbplatsen. Även om Google blir bättre och bättre på att känna igen närbesläktade och relaterade ord är det ingen hemlighet att effekten blir större om dessa metaord förekommer i titel, rubrik, brödtext m.m. Men hur skulle det se ut?

SERP exempel produktsök

Bara denna titel ser mindre lockande ut. Ska metaorden dessutom framhävas i rubriker och brödtext på sidan blir det allt annat än användarvänligt content. Det kommer bara se spammigt ut.

Anledningen till att användare söker med specifika metaord för e-handel som [köp], [online] och [på nätet] är för att dom just vill komma till en webbutik och antagligen inte känner till hur sök fungerar. Dom söker istället som dom tänker. Eller så är dom medvetna, men sökningar efter e-handel har blivit som det är för att det inte finns en bra lösning på problemet. Om jag bara söker på [hårprodukter] får jag upp denna webbplatsen på plats 10:

stukab serp

Denna webbplats är ingen webbutik som jag faktiskt är ute efter. Jag ställde en fråga igår på Twitter hur folk söker när dom är ute efter en produkt i en webbutik. Svaren blev lite varierande.

Bara produktnamnet, eller köpa innan. Ibland med billig om det är vad jag söker. Dock sällan online, på nätet etc.

Köp [produkt]’ borde vara bäst eftersom alla webbutiker lär ha det ordet med? Traditionella butiker inte lika ofta.

Söker enbart efter produkt och blir skitförbannad om webbplatsen jag hamnar på inte har e-handel

Jag har inget bra svar på hur man ska lösa detta. Som e-handlare vill man få in så många potentiella kunder som möjligt via organiskt sök till webbutiken. Men det är omöjligt att optimera den för alla metaord.

Skala ner din on-page

För att inte din on-page ska bli spammig och fylld av keyword stuffing bör du skala ner din on-page med metaord. Ett sätt att välja är såklart att kolla sökvolym, men det räcker inte.

Privat är jag med och driver en webbutik med just hårprodukter, så jag ska presentera lite statistik. I mitt exempel med metaord säger Adwords Keyword Tool att [online] och [på nätet] har flest sökningar. Som jag skrev tidigare litar jag inte på detta och om vi kollar i Google Analytics hur mycket organisk söktrafik min butik fått via dessa metaord senaste året ser det ut såhär:

Organisk söktrafik via metaord

Statistiken visar att [på nätet], [billigt] och [online] drivit mest trafik. Denna data kan absolut inte vara en grund till vilka metaord som är de bästa eftersom rankingen på sökord med metaord kan variera. Om vi kollar vad Google Suggest säger om [hårprodukter] ser vi ändå att [online] är det första förslaget och det är också det metaord som gett mig mest trafik.

Google suggest harprodukter

Efter [online] kommer, bortsett från [män], dessutom [billigt] som är det metaord som drivit näst mest trafik till min webbutik av mina exempel metaord. Här kan vi nog ändå dra slutsatsen att [online] och [billigt] är väldigt bra metaord sett till genererad trafik och förslag i Google Suggest.

Vi ska inte glömma av att konkurrens kan vara en viktig faktor också eftersom antal sökträffar och webbplatser i sökträffarna varierar beroende på metaord.

Sökträffar hårprodukter online

Sökträffar hårprodukter på nätet

Sökträffar hårprodukter billigt

Det ser såklart också olika ut i SERPen beroende på bransch. Bara för att [online] och [billigt] verkar vara bra metaord för sökordet [hårprodukter] behöver det absolut inte vara så i andra branscher eller en andra sökord i samma bransch för den delen.

I framtiden kanske Google är smarta nog att känna igen närbesläktade och relaterade ord att vi kanske inte behöver brottas med detta problem, men just nu gör vi det.

Jag vill skriva on-page och textinnehåll på ett naturligt och användarvänligt sätt på min webbutik och för att skala ner optimeringen går jag denna väg. Det går säkerligen göra på fler sätt men detta är ett exempel som jag vill dela med mig av. Kom gärna med egna förslag och åsikter!