Öronmärk dina länkar
Det vankas julklappar, julskinka och gott nytt år önskningar vilket innebär att 2012 års tips inom marknadsföring är på sin plats. Sund mediamix är A och O för hur din marknadsföring lyckas eller ej. För att hitta en sund mediamix måste du ha kontroll över vart trafiken kommer ifrån och i detta fall ska vi […]
Det vankas julklappar, julskinka och gott nytt år önskningar vilket innebär att 2012 års tips inom marknadsföring är på sin plats. Sund mediamix är A och O för hur din marknadsföring lyckas eller ej. För att hitta en sund mediamix måste du ha kontroll över vart trafiken kommer ifrån och i detta fall ska vi gå in mer på djupet. Vad gäller ’öronmärkning’ av länkar från nyhetsbrev, eller liknande kanaler. Där det är svårt att utröna vilket Nyhetsbrev, eller facebook-uppdatering trafiken kommer ifrån.
Lösningen är som sagt ’märkning av länkar’ vilket i praktiken betyder att man skapar en länk som underlättar rapporteringen i analysverktyget Google Analytics. Det vi kan se idag är ett samlat namn för all trafik till hemsidan som kommer från exempelvis e-post. Men vi vet inte exakt vilket e-post meddelande eller nyhetsbrev.
Verktyget som används finns hos Google ’Verktyget för att skapa webbadresser’. Ett enkelt formulär där man fyller i uppgifter för hur trafikkällan ska presenteras i rapporterna, Exakt såsom du vill.
Klicka på bilden för större.
Url:adressen som skapas ska man använda som adress i länken, detta gör att i rapporterna ser man mer tydligt i ’Trafikkällor’, exakt vilken länk som trafiken kom ifrån. Är det länken i sidfoten invid signatur, eller är det ett specifikt nyhetsbrev, från en specifik vecka etc, etc. I mitt exempel nedan ser Ni hur det ser ut i praktiken där jag namngav länken i min sidfot. Således vet jag att det är just den länken man har klickat på.
Om det är ett Nyhetsbrev V49, där man vill vara mer specifik skulle jag istället fylla i på följande sätt.
Klicka på bilden för större.
Affärsnyttan
Ser du när du på allvar använder analysverktyg för det som den är till för. Det handlar om att utvärdera kassaflödet, pengar in – pengar ut och för det krävs uppsättning av målvärden. Kvittosidan är exempelvis en sida som innebär ett köp, med ett visst värde. När du sätter ett värde på kvittosidan kan du utifrån det se konvertering från respektive Nyhetsbrev eller annan källa såsom facebook, twitter mdfl.