Överoptimering, analys och kartläggning av sökord
Den senaste tiden har det pratats mycket om överoptimering (Over optimization). Ett uttryck som funnits i branschen några år, men som Google nu kommer börja straffa hårdare än tidigare. I detta inlägg förklarar jag vad överoptimering innebär och hur du bäst undviker att drabbas av det. Vad är överoptimering? Överoptimering betyder att en sida är […]
Den senaste tiden har det pratats mycket om överoptimering (Over optimization). Ett uttryck som funnits i branschen några år, men som Google nu kommer börja straffa hårdare än tidigare. I detta inlägg förklarar jag vad överoptimering innebär och hur du bäst undviker att drabbas av det.
Vad är överoptimering?
Överoptimering betyder att en sida är för aggressivt optimerad med sökord, framförallt i webbadressen och titel-taggen, men även i brödtext, bilder med mera. Det kan även vara att en sida är optimerad med för många sökord. Att Google nu kommer börja straffa överoptimerade sidor mer och mer är ett steg i att höja rankingen för de sidor som bygger kvalitativt och bra innehåll, till skillnad mot de som bara bygger innehåll för att ranka.
Kartlägg sökord och landningssidor
Vi backar några steg, till val av sökord och landningssidor. När ni ska bestämma sökord (sökordsanalys) kan ni använda er av:
- Google AdWords Keyword Tool
- Google Suggest (här kan ni få förslag som AdWords Keyword Tools inte visar)
- Google Analytics (sökord som drivit trafik men som ni ej har topplaceringar på)
Jag kan inte nog prata om hur viktigt det är att välja sökord som har 100% relevans på den landningssida ni vill optimera dem på. Kontrollera att sökorden ni fått fram via er sökordsanalys faktiskt har en relevant landningssida på er webbplats. Om inte kan ni kanske skapa en. Tänk även utefter en besökares perspektiv – vad vill besökaren ha när dom kommer till sidan? Är det information om ’skrivare’, ’laserskrivare’ eller ’bläckskrivare’? Blanda t.ex. inte dessa utan strukturera istället sidan så att sökorden separeras på en egen sida.
För att inte drabbas av överoptimering rekommenderar jag att ni max optimerar en sida för 2-3 sökord. Om det är sökfraser med variationer av ett ord kan det givetvis blir fler sökord om de kombineras på rätt sätt.
Rand Fishkin gjorde en video i November förra året där han förklarar hur du bör tänka när du väljer sökord och landningssidor. Den är 9 minuter lång och jag rekommenderar starkt att du kollar igenom den om du inte redan gjort det:
// //
Sökordsdensitet – 0.7%, 7%, eller 77%?
Ni har valt ut sökord, landningssidor och sett till så att strukturen på er webbplats är så optimal som möjligt. Nu ska sökorden framhävas.
En kort och tilltalande titel skapas och sen ska rubriker, bilder och brödtext anpassas för sökorden. Men hur många % av sidans totala textdensitet ska bestå av sökorden? För 2-3 år sedan pratades det mycket om detta i SEO-branschen, men idag kan för mycket upprepning av sökord istället ses som ’spammigt’ eller ’överoptimerat’.
Jag brukar själv rekommendera att ett sökord max framhävs ett par gånger i brödtext och nån gång i rubrik, mer behövs inte. Det är mer viktigt att allt innehåll är unikt och intressant. Gör något som är bättre än alla konkurrenter, få besökaren att vilja sprida vidare innehållet och låt sidan förtjäna sin ranking. Sen är det även bra att framhäva sökordet i både singular och plural om möjligt och/eller i olika böjelser.
Googles Matt Cutts tar upp detta ämne i en video på YouTube som jag tycker är väl värd att kolla på:
Sammanfattning
För att undvika att drabbas av Överoptimering:
- Optimera inte en sida för mer än 2-3 sökord
- Optimera bara en sida för sökord som har 100% relevans till den
- Ha inte en URL som exakt matchar titel-taggen
- Överdriv inte upprepning av sökord i innehållet (brödtext, rubriker, bilder m.m)
- Gör innehållet unikt och skriv det bättre än alla konkurrenter. Rand Fishkin har bra tips hur du kan göra detta i denna video!
- Undvik för mycket ingående länkar med exakt matchning på sökord
Har du själv märkt av Googles nya, hårdare, tag mot Överoptimering?