Övertyga sökmotorn om din webbplats kvalité
Det har hänt något med Google. På senare tid har du kanske märkt att din söktrafik sakta har ökat samtidigt som några av dina konkurrenter har försvunnit från sökresultaten och vice versa. Google driver en ständig kamp mot billiga trick och genvägar med syfte att synas i sökresultaten. En kamp man blir bättre och bättre […]
Det har hänt något med Google. På senare tid har du kanske märkt att din söktrafik sakta har ökat samtidigt som några av dina konkurrenter har försvunnit från sökresultaten och vice versa.
Google driver en ständig kamp mot billiga trick och genvägar med syfte att synas i sökresultaten. En kamp man blir bättre och bättre på för varje år som går.
I denna artikel kommer jag att tala om hur du ska arbeta med ditt innehåll för att bemästra den spelplan som Google designar. Där ditt viktigaste vapen är den auktoritet, struktur och relevans som sammantaget utgör kvaliteten på din webbplats!
Webbplats som erbjuder hög kvalité
En webbsida av hög kvalitet ur Googles synpunkt handlar om att bemästra en helhet och framför allt ha rätt inriktning. För att kunna uppnå goda sökresultat behöver du, till att börja med, ett bra innehåll, gott om innehåll samt en välavvägd optimering, men detta räcker inte! En webbplats av hög kvalité måste även kunna inrikta sig mot besökaren i första hand och i andra hand tänka på sökmotorerna.
Dina besökare ska vilja stanna på webbplatsen
En av faktorerna som Google tittar på är hur lång tid dina besökare spenderar på webbplatsen. Då handlar det inte bara om den tid man spenderar på landningssidan utan även hur man rör tar sig inom sajten.
Se till att uppfylla besökarens förväntningar när det kommer till innehåll och design, gör sidan till en användbar resurs som det är värt att återvända till! Arbeta med ert innehåll, få dem att vilja ta del av det och övertyga dem om att stanna.
Varje sida är en landningssida
Du vet aldrig hur en besökare når din sida och vilka förväntningar de har. Se till att dina besökare kan skapa en förståelse kring innehållet och ger dem möjlighet att orientera sig på webbplatsen.
Varje enskild landningssida måste kunna representera kommunicera värdet med din verksamhet. Besökaren har en större benägenhet att stanna på webbplatsen och söka sig vidare om de får ett relevant innehåll och därefter har god möjlighet att navigera, oavsett var de landar.
Tänk långsiktigt
Att tänka i dessa banor är naturligtvis inte något helt revolutionerande. Jag vill bara påpeka vikten av att tänka på besökaren när det kommer till att ranka högt i sökresultaten.
Tänkt långsiktigt! Erbjud ett relevant innehåll som är värt att ta del av och sprida. Ta inga onödiga genvägar bygg din webbplats efter besökarens förväntningar.
Inspiration till artikeln är hämtad från Copyblogger.