Periscope gör Twitter mer live än någonsin

2

Publicerad 26 januari 2016, 09:01 av Alette Sörensen

I mitten av januari släpptes en nyhet i Twitterflödet. Då började livesändningar från den Twitterägda appen Periscope att visas direkt i flödet på Twitters app. Tidigare har livestreamingen delats på Twitter via en länk och varit begränsad till de som har ett konto på Periscope. Genom att integrera sändningen i Twitterflödet har Persicope plötsligt blivit tillgänglig för en mycket större målgrupp – alla som har ett Twitter-konto. Twitter har samtidigt tagit just nu-känslan till nästa nivå.

Än så länge är funktionen bara tillgänglig för iOS, men Periscope meddelar i sin blogg att fler enheter är på gång. Vad är då Periscope? Det är en app som gör det möjligt att streama videosändingar live från mobilen till alla som ansluter sig till sändningen. Sändningen är interaktiv, social, genom att deltagarna kan kommentera och gilla (sända hjärtan) under sändningen, vilket gör det möjligt att svara direkt och hålla en dialog med deltagarna.

 

Appen har funnits sedan mars förra året och Periscope uppger att de haft över 100 millioner livesändningar sedan starten. Tidskriften Wired skriver att appen också blivit att räkna som något av en nyhetskälla då millioner följde sändningar från Paris i tiden efter terrorattackerna i november.

 

Med livesändning från mobilen kommer tittaren närmare den oredigerade verkligheten och resultatet blir mer personligt. För företag skapar detta nya, utmanande men också spännande möjligheter att interagera med kunderna. Det går att dra fördel av det personliga och nära. Att låta kunderna få lära känna företaget och varumärket kan skapa en positiv känsla som leder till ökat förtroende. Livesändningen kan handla om hur ni arbetar bakom kulisserna, ta upp nyheter, ge svar på frågor eller passa på att direktsända från ett event. Genom integreringen i Twitterflödet sänks tröskeln för att starta ett Periscope-konto. Har du ett Twitter-konto kan du publicera Periscope på Twitter och därmed nå dina följare där, istället för att behöva bygga en följarskara i ännu en social kanal.

 

Fler nyheter på gång

Twitter har även andra nyheter på gång. Enligt teknologitidningen re/code planerar de att utöka teckenbegränsningen på tweets från nuvarande 140 tecken till upptill 10 000 tecken. Den nya funktionen kommer troligen släppas mot slutet av Q1.

Twitter ökar också möjligheterna för företag att marknadsföra sitt varumärke med ett så kallat ”brand enthusiast gallery”, skriver Digiday. Galleriet kommer att göra det möjligt för företag att välja bland tweets som omtalar varumärket, och använda dessa vid twittrarnas godkännande. Bakgrunden till funktionen är att i större grad lyfta rekommendationer från vanliga twittrare, då dessa kan ge en större trovärdighet än tweets från profilerade twittrare som får betalt för att marknadsföra varumärket.

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy