Pinterest som marknadsföringskanal för företag

I Februari 2012 hade Pinterest 10,4 miljoner användare. I Juli 2013 hade Pinterest 70 miljoner användare. Många företag har börjat använda sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram men Pinterest är fortfarande en underskattad och hittills ganska oanvänd kanal av svenska företag. Om du inte vet vad Pinterest är så beskriver dom sig själva såhär: […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

I Februari 2012 hade Pinterest 10,4 miljoner användare. I Juli 2013 hade Pinterest 70 miljoner användare. Många företag har börjat använda sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram men Pinterest är fortfarande en underskattad och hittills ganska oanvänd kanal av svenska företag.

Om du inte vet vad Pinterest är så beskriver dom sig själva såhär: ’Pinterest is a tool for collecting and organizing things you love.’

På Pinterest kan man ladda upp, utforska och dela med sig av bilder och filmer på olika sätt. Majoriteten av Pinterests användare är kvinnor, hela 80%, vilket är ganska lätt att förstå om man börjat grotta sig ner i plattformen. Jag är en av de 20% män som faktiskt använder Pinterest och jag ska förklara varför och hur du som företagare kan använda Pinterest som marknadsföringskanal för att bl.a. driva trafik, få lojala följare och öka varumärkeskännedom.

Pins på Pinterest

Pinterest passar inte för alla företag

Personligen använder jag primärt Pinterest för att hitta inspiration inom olika kategorier och 80% av alla Pins (bilder/filmer) på Pinterest är återpublicerade av användare. Endast 20% av alla Pins är alltså nya uppladdade. För att användare på Pinterest ska dela era uppladdade Pins tror jag de måste:

  • Se professionella ut
  • Vara intressanta
  • Vara trovärdiga
  • Inspirera

Det finns idag 36 kategorier på Pinterest och inte alla branscher passar in i dessa kategorier.

Kategorier på Pinterest

Webbutiker, resebyråer och klädaffärer är exempel på företag och branscher som passar bra för Pinterest, medan exempelvis industriföretag kanske har svårare att producera intressanta och inspirerande bilder/filmer.

Pinterest har än så länge inte så stor andel Svenska användare men med tanke på att användarantalet växer och växer är det absolut en intressant kanal att testa för företagare.

Användare per land på Pinterest

(Bild från http://semiocast.com)

Annan intressant statistik är att 69% av alla användare på Pinterest har hittat minst en produkt de vill köpa eller har köpt (jämfört med Facebook där siffran ligger på 40%). Hur många av de 69% som faktiskt köpt något via Pinterest har jag ingen statistik på, men det skulle vara intressant att se.

Kom igång med Pinterest

Än har jag inte haft turen att få granska och arbeta med ett väletablerat företagskonto på Pinterest men jag har läst på mycket och även fått mycket egen erfarenhet eftersom jag använder Pinterest privat. Jag tänkte ge några enkla tips som kan ta er en bra bit på vägen till er framgångssaga på Pinterest!

1. Optimera er profil

Ni börjar med att skapa ett företagskonto antingen med email eller via Facebook/Twitter-konto.

Likt andra sociala nätverk är er profilsida på Pinterest fullt möjlig att indexeras av sökmotorerna, med information som t.ex. ert användarnamn och ’Om oss’-text. När ni väljer ert användarnamn rekommenderar jag er att ta ert företagsnamn. Om det inte är ledigt kan ni ta företagsnamnet tillsammans med något sökord.

Er ’Om oss’-text får vara upp till 200 tecken och här rekommenderar jag er att skapa en intressant text om er själva där ni även framhäver viktiga sökord. Om ni har en engelsk version av er hemsida kan ni skriva all text på Engelska, annars går det bra med Svenska.

2. Skapa nischade Boards

För att organisera alla bilder som laddas upp och delas kan man skapa olika ’mappar’ som kallas Boards. När ni laddar upp eller delar (’Repin’) en bild får ni välja i vilken av era Boards den ska lägga sig i.

Era boards är den huvudsakliga anledningen att få fler följare på Pinterest eftersom dessa är det första en besökare ser på er profil. När ni skapar nischade boards är det lättare att få användare att följa specifika boards istället för hela ert konto.

Skapa boards som är väldigt specifika; Schampo, Hårvax, Hårborstar, Hårolja är bättre än Hårprodukter.

Några tips:

  • Skapa Boards med korta namn med de sökord som används mest för er målgrupp. Håll titeln på era boards under 28 tecken så att de är fullt synliga oavsett om användare sitter på surfplatta, mobiltelefon eller dator.
  • Skapa beskrivningar som förklarar för användare vad en boards handlar om. Ta med sökord och håll er till 200-300 tecken (även om 500 tillåts).
  • När bilder laddats upp till en board kan ni välja cover-bild. Välj en så attraktiv bild som möjligt som cover-bild.
  • Välj en så bra kategori som möjligt för era boards.

Skapa Board på Pinterest

3. Verifiera er webbplats

För att ni ska kunna få en länk från er profil till er webbplats måste ni verifiera att ni äger webbplatsen. I dagsläget kan man göra detta genom att ladda upp en HTML-fil till roten på er webbserver, eller genom att lägga in en meta-tagg i <head>.

Verifiera webbplats på Pinterest

Om ni verifierar er webbplats får ni inte bara en länk på profilen som kan driva trafik, ni får då också tillgång till Pinterest Analytics-verktyg.

4. Gör er synliga för sökmotorerna

Under inställningar i ert konto har ni möjlighet att välja att sökmotorer inte får indexera ert innehåll på Pinterest. Här gäller det att ni tillåter sökmotorerna indexering.

Tillåt sökmotorer på Pinterest

5. Ställ in er lokalisering

Som Pinterest växer ökar också möjligheterna med lokalt sök. Oavsett om ett företag har lokal anknytning eller ej bör ni ställa in både land (under inställningar) och ange er stad på er profil:

Geografisk plats på Pinterest

6. Underhåll era boards kontinuerligt

När ni väl skapat boards gäller det också att underhålla dem med nya bilder. Det enklaste sättet är att återpublicera (repin) en redan uppladdad bild genom att klicka på ’Pin it’:

Pin på Pinterest

Ni får då välja till av era Boards ni vill att bilden ska lägga sig i och jag rekommenderar också att ni skriver om beskrivningstexten till egna ord.

Repin

Varje gång en bild (Pin) blir ’repinnad’ skapas en länk till källan, vilket är perfekt ur ett SEO-perspektiv. För bara några veckor sedan gjorde Pinterest dessa länkar ’nofollow’, men det är ändå viktigt att ni både laddar upp egna Pins och delar andra redan uppladdade pins.

Ladda upp egna bilder

För att ladda upp egna bilder kan man antingen välja en bild från sin dator eller klistra in adressen till en webbsida och välja bild därifrån.

Lägg till Pin

Om man väljer ’From a website’ listar Pinterest alla bilder som hittas på angiven URL och man får välja vilken bild man vill ’Pinna’. Fördelen att ladda upp denna väg är att en länk till sidan där bilden ligger automatiskt läggs till. Dock kan Pinterest ibland ha svårt att hitta alla bilder har jag märkt. Speciellt om bilderna ligger som bakgrundsbilder i HTML-koden.

Väljer man att ladda upp bild/film från datorn måste man redigera bilden efter uppladdning för att lägga till en länk:
Redigera Pin

7. Beskrivningstext

Även om Pinterest tillåter 500 tecken för att beskriva varje Pin är beskrivningstexten kraftigt underutnyttjad. Genom att skriva sökordsrika beskrivningstexter med hashtags (#) kan ni ranka bättre i sökningar på Pinterest. Överdriv dock inte era beskrivningstexter. Denna bild visar den ideala längden på beskrivningstexter (mellan 100 och 200 tecken):

description-length

8. Visa att ni finns på Pinterest

Först och främst bör ni visa att ni finns på Pinterest på er webbplats. Antingen genom en textlänk och/eller någon bild som länkas till er Pinterest-profil. Givetvis kan ni också skriva det i nyhetsbrev, på visitkort m.m.

Ni kan också lägga till en Pin-knapp på sidor med bilder, t.e.x  produktsidor i webbutiker, så att besökare kan ’pinna’ produktbilderna direkt på er webbplats: http://business.pinterest.com/widget-builder/#do_pin_it_button

Pinterest har även en del Widgets, men även stöd för t.ex. mikrodata (rich pins). Nu finns också ett plugin Chrome som gör det enklare att ’Pinna’ bilder och filmer till Pinterest.

Sätt upp en strategi för era Pins

Precis som med alla sociala medier behöver ni ha en strategi om ni ska använda Pinterest som en marknadsföringskanal. Tänk ut vilka boards ni tror kan vara intressanta för användare, se till att ha material så att ni kan lägga upp nya pins kontinuerligt, tänk på högtider och så vidare.

På Pinterest hemsida kan du läsa en del ’success stories’ som kan vara intressanta.

Har du erfarenheter av Pinterest för företag?