Placeringar är inte allt!

De allra flesta vet idag om att synlighet på sökmotorer är en stor källa till faktiska besökare på hemsidan. Under de senaste åren har fokuseringen på placeringar på vissa sökord blivit en jakt för många företag. Det har funnits någon slags glorifiering över att placeringar på nyckelord i sig själv alltid leder till framgång, succé […]

Publicerat
Inlägg SEO

De allra flesta vet idag om att synlighet på sökmotorer är en stor källa till faktiska besökare på hemsidan. Under de senaste åren har fokuseringen på placeringar på vissa sökord blivit en jakt för många företag. Det har funnits någon slags glorifiering över att placeringar på nyckelord i sig själv alltid leder till framgång, succé och triumf. Många gånger har båda mycket tid och pengar lagts ner av företag för att nå sina placeringar. Vad händer då sen när de väl ligger i toppen?

Enligt min mening har många har inte funderat längre än så, utan har en förhoppning om att bara trafiken kommer in till webbsidan genom dessa högt rankade sökord så kommer automatiskt också framgången. Tyvärr är inte alltid så fallet. För att verkligen nå framgång måste webbsidan också kunna konvertera på ett bra sätt. Dvs att dina besökare blir till kunder. För det är ofta det det handlar om. Att tjäna pengar genom en smart marknadsföring! Det vill säga – inte vilka placeringar man har på sökmotorerna.

En hel del företag har heller inte bra koll på vilken marknadsföring som ger tillbaka investeringen. Utan man skjuter med hagelbössan och hoppas att några skott ska bli en fullträff. Vad jag menar är att det egentligen inte behöver kosta varken speciellt mycket i tid eller pengar för att skaffa sig denna kunskap, kunskap som ofta är ovärderlig. Genom Google Analytics, som är ett gratis webbanalys verktyg, kan man sätta upp spårning för att se vilka marknadsföringsinsatser som är effektiva. Utifrån denna kännedom kan man sedan maximera och satsa på marknadsföring som fungerar och dra ner på det som inte ger tillräckligt tillbaka.

Säkert finns det en del som argumenterar för att all marknadsföring inte behöver leda direkt till besökare på webbsidan för att vara effektiv, utan att den istället kan vara värdefull i branding syfte. Så kan naturligtvis vara fallet – men man ska vara medveten om att annonsering i syfte att skapa varumärke ofta är väldigt dyrt!

Naturligtvis måste en del tid läggas ner i början för att skapa spårningen och en förståelse för hur siffrorna ska tolkas måste byggas upp, men när det väl är gjort räcker det ofta med att analysera statistiken någon timme per vecka för att få en bra bild över sin marknadsföring och dess effekter.