Podd eller vlogg: Vad ska ni välja?

Det här är andra delen i vår bloggserie om podcasts och vi kommer gå igenom för- och nackdelar med poddar och videobloggar. I första delen tog vi upp några tips och trix att tänka på när man startar upp en podd. I den tredje och sista delen ska vi kika på hur man ska tänka […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Det här är andra delen i vår bloggserie om podcasts och vi kommer gå igenom för- och nackdelar med poddar och videobloggar. I första delen tog vi upp några tips och trix att tänka på när man startar upp en podd. I den tredje och sista delen ska vi kika på hur man ska tänka kring poddens innehåll.

 

Om ni känner att ni är redo att ta nästa steg i en mer content-orienterad marknadsföring kanske ni funderar på att starta en podcast eller en videoblogg. Båda varianterna har en hel del att ge och har potential att både hjälpa er hitta nya kunder och stärka er relation till befintliga kunder.

Men vad är bäst att satsa på: podcast eller videoblogg? Denna fråga är vad vi ska gräva i idag!

 

Podcasts

Fördel

  • Det blir lättare att nå in i vardagen eftersom att folk kan lyssna på er podd medan man göra annat såsom att laga mat, diska eller transportera sig från och till jobbet.
  • Även om också en podd tar en del tid att göra är det fortfarande generellt sett en mindre produktion än att göra film regelbundet.
  • Det är något med det enkla mediet som gör att fokus många gånger lättare koncentreras på budskapet.

Nackdel

  • Podcastfloran växer ständigt så att göra sig hörd kan bli en verklig utmaning.
  • Att det endast är ljud ni har att jobba med kan bli begränsande – eller som kan man se det som en kreativ utmaning…!

 

Videoblogg

Fördel

  • Eftersom att vi kan använda flera olika sinnen med detta medium öppnas nya kreativa ytor att kommunicera ert budskap.
  • Genom den visuella aspekten finns möjlighet att skapa igenkänningsfaktor mellan tittaren och ert varumärke.
  • Även om vloggar förstås är ett vanligt fenomen är det fortfarande förhållandevis få svenska företag och organisationer som satsar på att göra en fullskalig videoblogg. Här finns potential!

Nackdel

  • Att göra video kräver ganska omfattande produktion, särskilt om ni vill satsa på att göra en regelbunden videoblogg.
  • På grund av att det bygger på visuella intryck måste ni få folk att sätta sig ner och faktiskt kolla på era klipp – ni får inte med er folk som bara lyssnar samtidigt som de gör annat.