Poddens innehåll: Hur gör man?

3

Publicerad 13 juni 2017, 09:06 av Rikard Jerselius

Välkommen till den tredje och sista delen i vår bloggserie om podcasts! I del ett gick vi igenom några fasta punkter att ha i åtanke när man ska starta en podd. I den andra delen pratade vi om för- och nackdelar med poddar och vloggar. I denna avslutande del kommer vi gå igenom hur man ska tänka kring poddens content. Enjoy!

 

Vi har tidigare fokuserat på varför podd kan vara en bra idé och gett en guide i den praktiska sidan av att dra igång en podd. Men hur ska man tänka kring innehållet? Det är trots allt där ni har möjligheten att fånga in lyssnare och sätta er prägel på poddarenan.

 

Struktur

Först ut kan det vara bra att tänka igenom vilken struktur ni vill ha på podden. Är ert ämne brett, med många nyanser, spår och vinklar? Eller är det smalt men djupt, alternativt flytande utan tydliga avgränsningar? Beroende på, kan olika strukturer lyfta fram innehållet olika bra.

När det gäller varianten med många tänkbara spår inom ämnet, skulle det kunna vara bra att lägga upp podden i olika, tydligt avgränsade inslag. Dessa inslag kan till exempel avskiljas från varandra genom att de leds av olika personer, spelas in på olika platser (som också beskrivs i podden) eller har olika ljudbakgrunder eller jinglar som inleder. Här kan man tänka sig att ramverket för dessa inslag återkommer från avsnitt till avsnitt så att ni hinner etablera en förståelse för vilka olika spår ni vill sätta inom ert tema.

När det gäller den senare varianten, med ett ämne som har mer flytande gränser alternativt är smalt och djupt, kan man tänka sig en något mer mild struktur. Även här bör man nog ha jinglar eller liknande som skiljer olika delar från varandra men behovet att särskilja olika typer av inslag åt är inte lika stort.

Oavsett vad som stämmer för er podd kan det vara en bra idé att tänka i moduler. Att avgränsningarna finns kommer göra poddens struktur tydligare för lyssnaren.

 

Programledare och/eller gäster

I en podd är programledarna otroligt viktiga. Om de inte upplevs ”sköna” av lyssnaren kommer podden antagligen inte överleva. Målet är att få människor att vilja lyssna på våra programledare på väg hem från jobbet, medan de gör hushållssysslor etc. För att det ska hända måste det finnas en ”likeability”.

Hur många programledare är då en bra mängd? Det är givetvis öppet för diskussion, men en generell input från oss är att två är bättre än en. Med minst två personer finns möjlighet att bygga upp en dynamik programledarna emellan. Hur många är då för många? Det korta svaret är att när det börjar bli krångligt att hänga med i vem som pratar är det för många.

Ett sätt att liva upp saker när ni väl är igång är att testa att ta in gäster i podden. På så sätt får ni en injektion utan att behöva byta, eller ha flera programledare!

 

Stil

Poddens stil bör ladas i samråd med programledarna, eller åtminstone med dessa i åtanke. Så mycket av poddens känsla kommer sättas av programledarna och med tanke på detta är det generellt sätt lättare att ge dem något att jobba med som faller sig hyfsat naturligt för dem. Generellt sett ses podd som ett ganska avslappnat medium så det är bra att tänka på när ni väljer er stil.

Stilen på podden sätts inte bara av programledarna genom hur de pratar, interagerar med gäster, eller vilket innehåll ni har med. Det sätts också genom hur markandsföringsmaterialet ser ut och vad ni väljer att uppmärksamma överhuvudtaget.

 

Jinglar

Ni kommer troligt vis vilja uppa er podd med lite jinglar! Dels handlar det om en jingel som kan starta och avsluta podden, men det handlar också om något att bryta upp moduler med. Tänk på att det är mycket viktigt att dessa jinglar inte blir för långa så att lyssnaren tröttnar. Det gäller allihop, men främst de som är under avsnittets gång.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy