Rapport från Google Analytics Summit 2014

Årligen samlas alla certifierade partners och premiumkunder i San Francisco under 2 dagar för att ta del av produktnyheter, tankar om framtiden samt ha chansen att ställa sina egna frågor direkt till utvecklingsteamet för Google Analytics och Google Tag Manager. I år gick detta event av stapeln 28-29 maj på Intercontinental Hotel, och i denna […]

Publicerat
Inlägg Google

Årligen samlas alla certifierade partners och premiumkunder i San Francisco under 2 dagar för att ta del av produktnyheter, tankar om framtiden samt ha chansen att ställa sina egna frågor direkt till utvecklingsteamet för Google Analytics och Google Tag Manager. I år gick detta event av stapeln 28-29 maj på Intercontinental Hotel, och i denna bloggpost kommer jag att lista de största och viktigaste produktnyheterna som lanserades.

Enhanced Ecommerce
Den tidigare e-handelsfunktionaliteten har gett en väldigt liten del av besökarnas totala köpprocess i och med att det endast fokuserats på den transaktionsdata som skickas på kvittosidan. Med Enhanced Ecommerce vill man ge e-handlare möjlighet att få en komplett bild av köpprocessen för att kunna se hur många som har besökt en produktsida, hur många som lagt något i varukorgen, hur många som besökt kassan och slutligen vilka av dessa som har utfört en transaktion. Skickar man in denna informationen till GA så kan man enkelt följa detta flöde i en ny målkanal, samt applicera relevanta dimensioner för att snabbt kunna ta beslut om var de största förbättringsområdena för din webbplats finns.

Enhanced ecommerce rapport

Du kan även använda dessa nya metrics för att göra finkorniga analyser ned på produktnivå. För att underlätta och uppmana dig att agera kan man även enkelt skapa remarketinglistor i denna rapporten, exempelvis skapa en lista med alla besökare som når kassan men ej slutför köpet. En annan sak som saknats i GA är möjligheten att registrera återköp, något som även kommer att bli möjligt i Enhanced Ecommerce. Fullt stöd för att skicka in produktdata via Google Tag Manager ska redan finnas i ditt GTM-konto.

För att kunna utnyttja de nya e-handelsrapporterna krävs en del teknisk implementation för att skicka med all extra data till GA, men jag är grymt sugen på att testa detta och se vilka insikter de kan tillföra. Av alla jag pratade med på summiten var vi eniga om att detta var den absolut mest intressanta nyheten för plattformen som presenterades.

Dataimport
Denna funktion kommer att utökas för att tillåta inskickning av filer med kompletterande data med information om:

  • Produkter
  • Användare
  • Återköp
  • Kampanjer
  • Sidinnehåll

Exempelvis kommer man att kunna skicka in filer med information om alla sina produkter som man sedan kopplar till korrekt produktstatistik via produktid:t som man bifogar i sina sidvisningar eller händelser. Såhär kan ett sådant flöde se ut:

  1. Du skapar ett data set, som innehåller information om vilka dimensioner och metrics som dina datauppladdningar kommer att innehålla, och vilken nyckel som kommer att koppla samman datan med den data vi skickar från webbplatsen. I detta fall är nyckeln produktid.
  2. Du laddar upp en fil till ditt data set med dina produkter där produktid, produktnamn, produktkategori specificerats.
  3. På en produktsida lägger du i källkoden till att sidan innehåller en Product Detail View samt vilket produktid det gäller, och detta skickas sedan in till Google Analytics med sidans sidvisning eller händelse.
  4. När datan processas ser Google Analytics att det finns en datauppladdning med kompletterande data för det produktid:t, och datan appliceras.
  5. Vi kan nu i rapporter se dimensionerna produktnamn och produktkategori och använda dessa fritt för segment, anpassade rapporter osv.

Nya API:er
Man lanserade även 4 nya API:er för att ge utvecklare mer frihet att ta fram funktionalitet för att underlätta sitt dagliga arbete med GA. Dessa inkluderar Provisioning API:et som kan skapa upp nya GA-konton, webbegendomar och vyer, AdWords och Filter API:en som låter dig länka AdWords-konton och skapa filter, samt Embed API:et där man enkelt kan bädda in funktionsrika dashboards.

Och mycket mer som jag inte får berätta om
Detta var blott några av produktnyheterna som presenterades, dock är det mesta hemligstämplat ännu. Det enda jag kan avslöja att det är några riktigt spännande nyheter på väg till både GA- och GTM-produkterna inom en nära framtid.