Rekrytera rätt på sociala medier
Fler och fler företag har fått upp ögonen för rekrytering på sociala medier. Det är ett mer kostnadseffektivt sätt istället för att använda traditionella metoder. Använder du rätt sätt kan du hitta kandidater som kanske inte aktivt söker nytt jobb, men är öppna för möjligheter. För att lyckas är det några saker du bör ha […]
Fler och fler företag har fått upp ögonen för rekrytering på sociala medier. Det är ett mer kostnadseffektivt sätt istället för att använda traditionella metoder. Använder du rätt sätt kan du hitta kandidater som kanske inte aktivt söker nytt jobb, men är öppna för möjligheter. För att lyckas är det några saker du bör ha i åtanke.
– Ha en bra och personlig närvaro i företagets sociala medier. Det är ett av de första ställena man tittar på som jobbsökare. Kandidater gör lika mycket research om dig som du gör om dem. En uppdaterad och underhållen företagssida och/eller företagsprofil är mycket viktigt om du vill rekrytera via sociala medier. Detta gäller alla kanaler du befinner dig på.
– Skapa en hashtagg speciellt för rekrytering och använd den när du annonserar ut lediga tjänster på Twitter och Instagram.
– Hitta talanger och kandidater på Linkedin genom att använda sökfunktionen. Om de inte hittar dig så hittar du dem!
– Om du vill använda dig av kanaler som Snapchat kan du be kandidater skicka in en snap som ansökan. Här ser du vilka som är kreativa och fångar ditt intresse direkt.
– Fråga kandidater som söker jobb vilka sociala medier de använder för att veta var du bör publicera framtida jobbannonser.
– Glöm inte att mobilanpassa din rekryteringssida!
Kanalval
De flesta tänker på Linkedin när det handlar om rekrytering. Det är en bra kanal, många som söker nytt jobb letar på Linkedin och så även rekryterare.
Även Facebook är en utmärkt kanal för rekrytering. Där kan du använda dig av målgruppsanpassning och rikta dina annonser mot exakt de du vill nå. De bör kanske bo i närheten och ha vissa kompetenser. Söker du en junior väljer du ett åldersspann som passar in, eller någon som redan jobbar i en specifik roll om du söker någon mer erfaren.
Ingen vill få annonser kastade i ansiktet
Att ha en aktiv närvaro på sociala medier i rekryteringssyfte betyder inte att du bör jaga folk med jobbannonser. Bygg varumärket, visa företagskulturen, karriärmöjligheterna och låt folk se att ditt företag är kul att jobba på. Skapa en atmosfär där kandidater känner att de vill jobba hos dig.
Careers at Dell på Facebook
Här är ett bra exempel på hur man kan jobba på ett utmärkt sätt med en karriärsida. Dell har fyra heltidsanställda som endast jobbar med att bygga varumärket och engagera sig med eventuella jobbkandidater. De har även traditionella rekryterare som inte jobbar med sociala medier på heltid, men alla måste genomgå träning i de sociala mediers värld och ha en aktiv närvaro för att engagera och interagera med potentiella kandidater.
Endast 15-20% av det som publiceras på Dell’s kanaler är rekryteringsannonser, resten är annat innehåll. Dell har genom att använda sig av sociala medier på detta sätt minskat kostnaden per rekrytering med 25%.
Careers at Dell publicerar mycket innehåll som involverar de anställda. Det är inte bara arbetsrelaterat, utan även av personligare sort. De delar bilder och stories från anställda i hela världen.