Relevant textinnehåll

Textinnehåll är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att komma högt upp på sökmotorerna. Vad bör man tänka på? Skriv lagom mycket text Ur användarsynpunkt Användare är ofta stressade på webben. De orkar i regel inte läsa lika mycket som de annars skulle göra om texten var i pappersform. Att använda rubriker, underrubriker […]

Publicerat
Inlägg SEO

Textinnehåll är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att komma högt upp på sökmotorerna.

Vad bör man tänka på?

Skriv lagom mycket text

Ur användarsynpunkt

Användare är ofta stressade på webben. De orkar i regel inte läsa lika mycket som de annars skulle göra om texten var i pappersform. Att använda rubriker, underrubriker och stycken hjälper användaren att läsa texten.

Ur sökmotorsynpunkt

Sökmotorerna kan hantera sidor som innehåller både mycket text och lite text. Nackdelen att skriva för lite text ur sökmotorsynpunkt är att det unika innehållet blir en liten del av helheten vilket kan orsaka ’duplicate content’.

Att ha korrekta rubrikstaggar hjälper sökmotorerna att veta vad som är rubriker och vad som är löptext, vilket kan påverka placeringen i sökmotorerna.

Text med bra innehåll

Ur användarsynpunkt

En bra text bör innehålla det som användaren förväntar sig. Den som söker information på webben är antingen ute efter att hitta svaret på någonting, eller en tjänst som tillgodoser dennes behov.

Ur sökmotorsynpunkt

Om sidan handlar om fällstolar och man inte hittar ordet ’fällstolar’ någonstans på sidan så vet i regel inte sökmotorerna att sidan handlar om just det. Därför är det bra att väva in de relevanta orden en eller flera gånger i texten. Om ett ord förekommer flera gånger ses det av sökmotorerna som mer relevant. Man talar om sökordsdensitet.

Sökordsdesitet

Det finns många tjänster där man kan testa sökordsdensiteten på en sida. En av dem är webconfs.com. Använder man Firefox så kan man istället använda tillägget KGen vilket listar sökordsdensiteten i sidebaren.

Det man får reda på är vilka ord som förekommer flest gånger på sidan. Om det viktigaste ordet saknas eller bara förekommer en gång i texten kan det vara en god idé att väva in det ytterligare för att öka chansen till god placering på sökmotorerna.

Slutord

Sätt användaren i fokus, men se samtidigt till att använda de ord som är relevanta till innehållet så att även sökmotorerna förstår sidans innehåll. Satsa på användaren men glöm inte sökmotorn.