Renault startar bloggkampanj
Fler och fler företag satsar som sagt hela tiden på sociala medier. Ett roligt exempel och den senaste satsningen på online marknadsföring som mina ögon har fallit på är Renault Försäkringars bloggkampanj. En bloggkampanj som egentligen är en lanseringskampanjs för deras företagsblogg. Stärka varumärket Bloggkampanjen går ut på att fyra stycken familjer ingår i ett […]
Fler och fler företag satsar som sagt hela tiden på sociala medier. Ett roligt exempel och den senaste satsningen på online marknadsföring som mina ögon har fallit på är Renault Försäkringars bloggkampanj. En bloggkampanj som egentligen är en lanseringskampanjs för deras företagsblogg.
Stärka varumärket
Bloggkampanjen går ut på att fyra stycken familjer ingår i ett stafettlag, som skall köras mellan Luleå och Göteborg. Under bloggstafetten, som pågår under en vecka, tilldelas familjerna en ny Renault med GPS, drivmedel, tält och reskassa, samt då självklart en dator, mobilt bredband, mobiltelefon och kamera. I utbyte förväntas då dessa familjer blogga om sin semester och om smultronställen i Sverige. Therese Olofsson, copywriter på Jerlov, reklambyrån bakom kampanjen, berättar i en intervju med DagensMedia att kampanjen även syftar till att stärka företagets varumärke.
Klok satsning i sommartider
Min åsikt är att det även är ganska klokt av Renault att göra en sådan satsning just nu i sommartider med tanke på att företagsbloggen senare skall mynna ut ur detta. De inleder klokt med ett intressant och levande innehåll från början. Det kommer innebär att bloggen sprids och att folk kommer återvända, vilket leder mig osökt in på varumärkesbyggande strategier.
Som jag nämnt tidigare är sociala medier perfekta att använda om det är varumärket som behöver stärkas upp. Att dessutom använda en kampanj som denna till strategi för att stärka deras varumärke tycker jag är riktigt riktigt klokt. Lyckas de kommer ju Renault förknippas med trevlig bilsemester, smultronställen längs vägarna i Sverige och helt enkelt det som är roligt med bilen. Vidare är detta marknadsföringssätt ganska nytt, vilket gör att PR värdet fortfarande är ganska högt. Ska bli spännande att se hur det hela slutar helt enkelt.