Responsiv design på frammarsch i Sverige
En trend som funnits ett tag bland webbutvecklare världen över men de senaste månaderna vunnit mark även på svenska webbplatser är så kallad responsiv design. Med begreppet menas en webbsida som läser av vad besökaren exempelvis har för skärmupplösning och anpassar innehåll samt layout efter det. SVT lanserade i maj en ny sida med responsiva […]
En trend som funnits ett tag bland webbutvecklare världen över men de senaste månaderna vunnit mark även på svenska webbplatser är så kallad responsiv design. Med begreppet menas en webbsida som läser av vad besökaren exempelvis har för skärmupplösning och anpassar innehåll samt layout efter det. SVT lanserade i maj en ny sida med responsiva egenskaper och fler stora svenska webbplatser väntas följa. Även Google har börjat både prata om responsiv design som i illustrationen nedan från sin GoMo sida samt använda tekniken själva.
Fördelen med denna teknik är att om besökaren exempelvis kommer från en smartphone eller tablet så behöver de inte omdirigeras till en mobil domän utan får innehållet på huvuddomänen istället optimerat. Bilder blir mindre, textstorlekar anpassas och element göms eller läggs till. Det innebär även att företag kan slippa utveckla vissa typer av appar även om appar för specifika användningsområden eller som vissa av telefonens egenskaper såsom kamera fortfarande kommer behålla sina fördelar. Som vanligt finns det fördelar och nackelar med tekniken jämfört med modellen att ha en separat mobil version av sin webbplats.
Ur ett SEO perspektiv kan det vara bra då användargenererade länkar inte läggs till en mobilsida som kanske ändå inte rankar utan istället bidrar med kraft till huvuddomänen. Separata mobila webbsidor är däremot för de allra flesta företag mer kostnadseffektivt att utveckla då det krävs viss och planering vad gäller CSS och javascript att få innehåll att fungera väl oavsett skärmstorlek. Framförallt är det ett övervägande för företag som ändå planerar skaffa en helt ny design på sin huvuddomän och i dagsläget helt saknar mobil anpassning av sin webbupplevelse.
På Google Analytics-bloggen postar man denna bild som en översikt av styrkor och svagheter mellan de två modellerna: