Så använder du Pokémon GO i din sociala mediastrategi!
Vid detta laget har nog de flesta av oss hört talas om spelet som tagit världen med storm – Pokémon GO. Jag tänker inte gå in på hur man spelar eller vad spelet går ut på, det finns redan massor av inlägg om det. Istället har jag satt ihop en lista på hur du som […]
Vid detta laget har nog de flesta av oss hört talas om spelet som tagit världen med storm – Pokémon GO. Jag tänker inte gå in på hur man spelar eller vad spelet går ut på, det finns redan massor av inlägg om det. Istället har jag satt ihop en lista på hur du som företag kan använda dig av Pokémon GO i din sociala mediastrategi!
- För de företag som har en fysisk butik eller plats är spelet en perfekt tillgång att använda för att locka kunder och besökare (de som jagar Pokémons).
- Köp Lures för att locka Pokémons till din butik, det lockar även dit jägarna – posta det på dina sociala kanaler för att sprida ordet.
- Sätt upp fysiska skyltar utanför som talar om at det finns Pokémons i lokalen. Sättet är mer traditionellt än sociala medier, men det går att ta en bild på skylten och lägga ut i dina kanaler.
- Erbjud gratis laddstationer. Att jaga Pokémons drar enormt mycket batteri.
- Ge rabatter eller incentives för Pokémonjägare som köper något i din butik.
- Ta reda på om din lokal ligger nära ett gym eller pokestop. Det kan du använda till din fördel. (Det går att ansöka om att bli ett Pokestop).
- Promota din plats som en mötesplats för Pokémonjägare på Facebook och Instagram.
- Köp ett Snapchatfilter med din logga och Pokémontema och uppmana att använda filtret när någon fångat en Pokémon i området.
- Gratulera de som fångat flest Pokémons på din plats/lokal på Instagram och Facebook.
- Uppmana dina kunder att tagga ditt företag när de postar bilder från spelet på Instagram.
- Posta antal Pokémons som fångats på platsen. Twitter och Snapchat är utmärkta kanaler för ändamålet.
- Uppmana dina kunder att geo-tagga bilder på Instagram så andra lätt kan hitta en bra plats att jaga Pokémons på 🙂
- Döp en vara till något relaterat till spelet och promota på sociala medier.
- Använd hashtagg #PokemonGo när du postar på Instagram och Twitter och specifik geo-hashtagg för just din plats/lokal.
- Om du eller några anställda spelar Pokémon Go så kan du använda det i dina sociala kanaler genom att berätta när någon fångat en ovanlig Pokémon eller vilka nivåer ni ligger på eller var ni fångat flest Pokémons. Få publiken att interagera och skapa på så sätt en relation med kunderna.
Happy hunting! /Mia lvl 5
Uppdatering: Läs om exempel på marknadsföringssatsningar med Pokémon Go i blogginlägget: Har Pokémon Go en framtid?