Så bygger du ditt varumärke med hjälp av sociala medier!

Första gången jag hörde tala om sociala medier gav det upphov till några frågetecken och ännu fler utropstecken. Flera tankar började genast röra sig i mitt huvud. Jag visste inte riktigt hur allt hängde ihop och hur det skulle kunna utvecklas. Allt jag var säker på var att det låg något magiskt över hela fenomenet […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Första gången jag hörde tala om sociala medier gav det upphov till några frågetecken och ännu fler utropstecken. Flera tankar började genast röra sig i mitt huvud. Jag visste inte riktigt hur allt hängde ihop och hur det skulle kunna utvecklas.

Allt jag var säker på var att det låg något magiskt över hela fenomenet och att det skulle bli stort. Några år senare har sociala medier sprängt alla möjliga barriärer i form av förväntningar och förutsägelser. Mina tankar om sociala medier har dock förbytts från abstrakt orienterade till mer konkreta.

Långsiktigt & dedikerat arbete

Har man bara hört talas om sociala medier utan att vara speciellt insatt kan det verka som att det rör sig om en ”quick fix”. Bara man har ett Twitter-konto, en blogg eller en sida på Facebook börja kunderna välla in. Men riktigt så är det inte. Sociala medier kräver långsiktigt arbete och varumärkesbyggande. Du kommer behöva investera stora delar av din tid innan du kommer kunna skörda frukterna.

Men använder man sociala medier på rätt sätt så är faktum att det är ett av de mest kraftfulla verktygen för varumärkesbyggande på marknaden idag.

Vad är egentligen sociala medier?

Termen sociala medier är till en början ett diffust uttryck eftersom Internet i sig faktiskt är ett socialt medium. Faktum är att alla medier som bygger på interaktion människor emellan är mer eller mindre sociala. Det som generellt kallas för sociala medier (Bloggar, Facebook, Twitter etc.) skapas i själva verket av att Internet finns tillgängligt som medium. All kommunikation genom sociala medier förutsätter att de individer och företag som kommunicerar faktiskt har tillgång till Internet. Detta skapar sedan möjligheterna att kommunicera obegränsat utan några extra kostnader.

Vad man ska tänka på är att sociala medier inte förändrar vad vi säger, bara sättet vi säger det på.

Brist på tillit ger färre kunder

Anledningen till att kommunicera genom sociala medier kan vara många. Du kanske representerar ett stort eller mindre företag, kanske är du privatperson. Alla kan använda sociala medier som en plattform för att visa sina kunder att man är pålitlig och verkligen kan sina saker.

Den allra största faktorn till att potentiella kunder inte handlar av dig är brist på tillit. Att arbeta med sociala medier på längre sikt är ett bra sätt att bygga upp en hållbar tillit till sina kunder. Men sociala medier fungerar även lika bra när det kommer till att avslöja usla, fuskande och oärliga aktörer.

Ingen marknadsföring fungerar däremot om du inte har någonting vettigt att sälja. Se till att dina produkter verkligen passar för det sociala medium du kommunicerar igenom. Och till sist måste du även se till att lyssna på dina kunder. Är du inte lyhörd för dina kunders problem blir det svårt att bygga upp en hållbar tillit.

Läs mer om sociala medier!