Så bygger du en framgångsrik webbnärvaro med tålamod

Tålamod är generellt sett ett positivt laddat begrepp. Man ska helt enkelt tjäna på att tänka efter och göra kloka avvägningar utifrån varje given situation. Även om det finns lägen då det är bättre att ha mer eller mindre tålamod och sedan agera vid rätt tillfälle. När det kommer till din webbnärvaro innebär detta att […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Tålamod är generellt sett ett positivt laddat begrepp. Man ska helt enkelt tjäna på att tänka efter och göra kloka avvägningar utifrån varje given situation. Även om det finns lägen då det är bättre att ha mer eller mindre tålamod och sedan agera vid rätt tillfälle.

När det kommer till din webbnärvaro innebär detta att du måste låta saker ta sin tid. Agera långsiktigt och kortsiktigt i varje given situation med siktet mot de stora målen. För det finns alltid fördelar med att fokusera på ett gott tålamod och verkligen lägga tid på att agera på rätt sätt?

1. Du kommer att tjäna på att ha tålamod

Tid är pengar, ja jag vet. Men tar du dig tid att sätta ett pris på dina produkter anpassat efter din kompetens så kommer kunderna komma till dig. Nämn ditt pris och försök undvika att sänka ditt pris allt för mycket. Ha tålamod, tids nog kommer dina kunder inse värdet av din produkt och blir villiga att betala för den. Stärk ditt varumärke genom att avvakta.

2. Rom byggdes inte på en dag

Att det Romerska Imperiet tog lång tid att bygga är kanske en av våra mest utslitna klyschor, men det är bara för att det är en bra liknelse. Sanningen är ju den att det tar tid att bygga upp en stabil verksamhet även på webben.

Även om din verksamhet har en framgångsrik butik eller om du drivit en liknande webbshop tidigare tar det tid att få över kunderna till dig. Med rätt marknadsföringsinsatser och genom att anpassa design och information mot din nisch formar du din webbnärvaro. Med lite tålamod och rätt förändringar bygger du en kommunikation som passar besökaren, med små insatser tar du dig sakta men säkert närmare målet.

3. Låt dig inte nedslås av ett ’Nej’

Lär dig ta en motgång och kom ut starkare på andra sidan. Man kan inte alltid få ett ja och ju snabbare du klarar av att hantera ett nej desto bättre kommer det gå att bearbeta situationen. Motgångar låter oss tänka över sammanhanget och gör att vi tänker annorlunda nästa gång, kanske sätter det din verksamhet på rätt kurs? Med små förändringar baserade på att du blivit nekad formar du din unika verksamhet. Med lite tålamod och långsiktigt tänkande kan det vara bra att få ett ’Nej’ då och då.

4. Tålamod låter dig utveckla din webbnärvaro

Att kunna nå det slutgiltiga syftet med din webbnärvaro kommer ta tid och det finns många vägar att ta. Din verksamhet existerar troligtvis i ett sammanhang där du har ett stort antal konkurrenter. Med hjälp av gott tålamod undviker du att bli ännu en blek kopia av dessa. Forma din verksamhet efter kundens behov för att på så sätt skapa din egen nisch.

Men det finns givetvis en gräns. Att ha tålamod och låta varje sak ta sin tid är givetvis en bra egenskap, men det gäller att lyssna till kundens behov och ibland måste du anpassa dig efter deras krav. Ta dig tid att balansera mellan dina mål och besökarens vilja, då har du ställt in kursen mot en lyckad webbnärvaro.