Så bygger du en smart marknadsstrategi för webben
Ett framgångsrikt företag byggs inte på en dag, inte ens på webben. En väl genomarbetad marknadsstrategi för hur din verksamhet ska kunna vinna marknaden på internet är ett måste. Det fungerar inte att bara skjuta från höften. I en artikel på Copyblogger berättar Beth Hayden, Bloggcoach och Expert på marknadsföring via Pinterest, historien om hur […]
Ett framgångsrikt företag byggs inte på en dag, inte ens på webben. En väl genomarbetad marknadsstrategi för hur din verksamhet ska kunna vinna marknaden på internet är ett måste. Det fungerar inte att bara skjuta från höften.
I en artikel på Copyblogger berättar Beth Hayden, Bloggcoach och Expert på marknadsföring via Pinterest, historien om hur egenföretagaren Bella Vasta arbetade med sina strategier i uppstarten av sitt företag som har lett till att 85 % av hennes kunder har hittat henne via webben. Jag tänkte ta ut de mest essentiella delarna i hur hon arbetat med sin marknadsföring och applicera det på ett brett perspektiv, detta för att du ska kunna ta till dig arbetssättet och hitta något som fungerar i din verksamhet. Vilka vägar ska du ta för att lyckas med din marknadsstrategi på webben?
Börja från grunden
Ta en blick bortom stereotypen i din bransch. Hitta tillbaka till grunden av vad din verksamhet handlar om. Varför startades ditt företag?
Sätt en nivå för den ton du vill hålla och utgå från den i varje marknadsinsats. Börja med att bygga upp information och strategier kring vad som är själva kärnan av verksamheten och använd det som språngbräda i din kommunikation med omvärlden. På detta sätt bygger du goda kärnvärden som du sedan kan laborera med. Välj dina kanaler, bygg en god grund av innehåll som du sedan kan använda dig av i olika strategier.
Planera dina första strategier
Nästa mål är att driva samt öka trafiken till webbplatsen. Se över vilka traditionella kanaler som passar din verksamhet och anpassa innehållet efter kampanjen. Vill du öka trafiken måste du frånskilja dig från omgivningen, erbjud någonting som ingen annan kan. Producera ett bra innehåll, lyft fram specifika produkter eller någonting annat som ger kunden en god uppfattning av vad du kan erbjuda.
Lär av din omgivning
Samtidigt som du måste hitta något som skiljer dig från andra i branschen så måste du även finna inspiration genom att lära av de bästa. Snegla mot de strategier och kampanjer som sätts upp av konkurrenterna för att kunna matcha dem på bästa sätt.
Håll elden brinnande
Att starta företag kan vara tufft, speciellt på webben där strömningarna och framtiden är än mer oviss. Även om du inte lyckas omedelbart behöver du hålla dig till grundplanen. Håll hela tiden ögonen på målet, men se även till att hålla koll på grunden. Frångå inte det som du byggt upp. Då kan du tappa hela din värdegrund och måste börja om från början. Var inte rädd för att upprepa dig. Du kanske kan allt om din verksamhet, men mottagaren behöver ofta repetition för att kunna skapa sig en klar bild av din verksamhet.
Tror du på din kampanj? Se till att hålla fast vid den. Sätt frekvensen lite annorlunda nästa gång om du inte lyckades vid första tillfället.
Arbeta för framtiden
Vad är egentligen gränsen? Ja, för de flesta finns det inget. Så länge man håller sig till målen och håller riktningen mot sin vision kan man nå hur långt som helst.
Du har din grund att stå på och bygger hela tiden på värdet av verksamheten genom att erbjuda ett innehåll med kampanjer som erbjuder det lilla extra inom branschen. Sikta längre än dina konkurrenter genom att göra det bättre helt enkelt. Det är inget som kommer gratis. Våga utforska områden där du inte varit innan för att nå ännu längre! Med goda förutsättningar har du har du möjlighet att testa nya saker.
Samtidigt får du inte glömma din övriga mål i livet. Mår du bra, då har även ditt företaget alla förutsättningar för ett gott välstånd.