Så erövrar du marknaden genom nostalgi
Rädsla, glädje och ilska. Känslor är intressanta! Inte bara för att de skalar bort en påklistrad yta för att blotta våra sanna jag. De får oss även att agera. Dock så vet man aldrig om dessa aktioner kommer aktiveras av impulser eller ett genomtänkt handlande. Vad man däremot vet är att vi är väldigt mottagliga […]
Rädsla, glädje och ilska. Känslor är intressanta! Inte bara för att de skalar bort en påklistrad yta för att blotta våra sanna jag. De får oss även att agera. Dock så vet man aldrig om dessa aktioner kommer aktiveras av impulser eller ett genomtänkt handlande. Vad man däremot vet är att vi är väldigt mottagliga för innehåll som väcker känslor, något som gör det enklare för dig att påverka vårt beteende.
Jag har tidigare skrivit om hur du fångar besökare genom att spela på emotionella aspekter genom att bl.a. ta upp rädsla som en av de intressanta känsloaspekterna. Men det finns andra dimensioner att ta hänsyn till.
Den nostalgiska dimensionen
”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.”
Jag vet, detta uttalande har en klicheartad ton i sig. Själva bakgrunden till kommentaren är en match under fotbolls-VM 90 mellan Kamerun och England. Kamerun dominerar matchen fullständigt. Men man drar på sig två klumpiga straffar och missar avancemang. Varefter TV-kamerorna zoomar in nedstämda Kameruaner på avbytarbänken.
Arne Hegerfors klassiska ord är något som många svenskar kan relatera till, oavsett om man är idrottsintresserad eller inte. Den väcker minnen till liv och startar vilda diskussioner om det svenska landslagets matcher under 90-talet med hemma-EM 92 och bronset i VM 94 som självklara höjdpunkter.
Här ser man tydligt den nostalgiska dimensionens förmåga att väcka opinion, diskussion och känslor.
Arne i SVT:s EM-studio 2012
SVT har tagit fasta på detta då man bad Arne (det är vid hans förnamn vi känner honom) vara bisittare i EM-studion under sommarens EM-turnering. Att ta in Arne, som i det närmaste får räknas som en artefakt inom svensk idrottsjournalistik, i studion visar på en tydlig förståelse för den nostalgiska dimensionen. Genom sin närvaro väcker man känslor hos publiken och tillskjuter en ovärderlig dimension till innehållet. SVT såg något som inte TV4 såg i Arne och nyttjade det till fullo.
Men hur bygger man ett nostalgiskt innehåll om man inte har självklara referenspunkter?
4 vägar till ett nostalgiskt innehåll
För att kunna få kontakt med den nostalgiska dimensionen måste du ut och jaga inspiration. Den kommer inte bara dyka upp i huvudet om du inte gör någonting åt det.
1. Läs en bok eller se ett TV-program som har några år på nacken men som fortfarande är aktuellt idag. Arne kanske inte är speciellt aktuell under resten av året. Men så fort det arrangeras ett stort fotbollsmästerskap blir han genast högaktuell. Vi minns hans insatser från förr och relaterar dessa till stora mästerskap.
2. Sluta följa alla andra! Skapa ditt eget innehåll! Genom att sticka ut från mängden skapar du innehåll som håller i framtiden. Det är Arnes säregna stil och professionalism som gjort honom till en ikon inom sportjournalistiken.
3. Våga vara egen och prova nya saker! Var inte rädd för att prova på något som är spännande. Genom att alltid ställa upp (och med lite tur) har Arne lyckats bli förknippad med flera klassiska svenska idrottsögonblick. Tanken var att han aldrig skulle kommentera linjeloppet under sommar-OS i Montreal 1976, men det gjorde honom och loppets vinnare historiska.
4. Stig ur din comfort zone! Det är genom att våga prova på nya saker som du skapar din egen identitet och gör blir ihågkommen. Arnes förmåga att vara egen har gett honom en speciell plats i våra hjärtan. ”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” är en modern klassiker.
Arbeta med ditt innehåll. Lär dig fånga känslor och åberopa den nostalgiska dimensionen på ditt eget sätt. Det funkar, oavsett vad man talar om finns det något som griper tag i våra hjärtan och gör det svårt att hålla känslorna tillbaka.