Så fångar du dina besökares uppmärksamhet

Har du den bästa varan eller tjänsten inom ditt område? Är din webbplats full av bra och värdefull information som kan ge stor nytta till tusentals besökare? Men så länge ingen är villig att ge dig sin tid kommer du egentligen ingenstans. Får du inte dina besökares uppmärksamhet kommer din verksamhet ha svårt att växa! […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Har du den bästa varan eller tjänsten inom ditt område? Är din webbplats full av bra och värdefull information som kan ge stor nytta till tusentals besökare? Men så länge ingen är villig att ge dig sin tid kommer du egentligen ingenstans. Får du inte dina besökares uppmärksamhet kommer din verksamhet ha svårt att växa!

Tid och relevans hårdvaluta inom handel och informationsspridande på nätet. Potentiella kunder har inte tid att lägga minuter på att undersöka om en – för besökaren – okänd leverantör eller produkt är något de vill ha. De tar sitt beslut inom några sekunder.

Har jag er uppmärksamhet? Bra! Då kan jag berätta hur du kan fånga intresset hos dina besökare!

Strategier: Greppa tag i dina besökare!

En vanlig företeelse på många hemsidor är att man lägger för stort fokus på vad du själv hade uppskattat istället för att tänka på vem man kommunicerar till. Alla ser inte saker på samma sätt som dig. Hjälp dina besökare att se vad du ser! Var tydlig, använd historier som de lätt kan relatera till och anknyt till personliga erfarenheter. Då är chansen stor att du fånga deras uppmärksamhet.

Kommunicera personligt! Genom att gå in på djupet av din verksamhets personlighet skapar du medvetenhet hos besökaren. Med medvetna och angelägna besökare är det inte speciellt svårt att få uppmärksamhet.

Relatera till besökaren! En annan strategi är att bygga på dina besökares känslor. Tänk dig in i deras situation och försök bygga positiva och intressanta känslor kring din verksamhet. Det kan handla om positiva känslor eller tillhörighet. Vad som helst som får dem att prata om dig!

Ta inga chanser – Se dina hinder

Du har bara några sekunder på dig att fånga dina besökares uppmärksamhet. Undvik att förlora dem genom att använda ett klart språk. Du kan lätt hindra dina besökare genom fackmässig och krånglig information eller insideskämt.  Det finns konkurrenter därute som har tillgång till samma produkter. Fokusera istället på vad som gör dig bättre än dem!

Följ upp!

När du lyckas få dina besökares uppmärksamhet gäller det att leverera! Var noga med att den faktiska informationen som fångade besökarens uppmärksamhet är värt att handla på. Finner besökaren informationen värdefull har du öppnat portarna på vid gavel för ett framtida samarbete!