Så kan ditt företag använda Snapchat

Alla snackar om Snapchat, men hur ska man egentligen använda det som företag? Få har väl missat att det just nu är Snapchat som är den starkast lysande stjärnan på den digitala himlen. Plattformen och appen har funnits på marknaden sedan 2011 och har på kort tid lyckats skaffa sig en stark ställning inom den […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Alla snackar om Snapchat, men hur ska man egentligen använda det som företag?

Få har väl missat att det just nu är Snapchat som är den starkast lysande stjärnan på den digitala himlen. Plattformen och appen har funnits på marknaden sedan 2011 och har på kort tid lyckats skaffa sig en stark ställning inom den köpstarka målgruppen 12-25 åringar. Internetstiftelsen konstaterar i sin senaste rapport att hela 6% av svenskarna i gruppen 16-25 år använder Snapchat varje dag, och majoriteten är unga kvinnor.

Att det ännu inte letat sig in i andra målgrupper beror kanske på att det är väldigt annorlunda. På Snapchat försvinner innehållet några sekunder efter att mottagaren läst det. En slags motreaktion mot övriga sociala kanaler, där saker publiceras och sparas kanske för alltid. På senare år har Snapchat också lanserat en ny funktion, “Stories”. Där kan innehåll ses flera gånger – under ett dygn. Funktionen har varit en succé. Enligt den senaste datan som finns tillgänglig så generar den över 500 miljoner visningar, per dag!

Så hur använder du som företag Snapchat? Tjänstens uppbyggnad bjuder in till en rad olika användningsområden, med allt ifrån att presentera nya produkter, till tävlingar och “bakom kulisserna”-klipp. Men eftersom materialet inte sparas, kan det vara svårt att hitta goda exempel att inspireras av.

Ett svensk exempel som lyckats är Malmöfestivalen, som på bara två veckors tid fått över 1000 nya följare i sin målgrupp genom att låta rekrytera ett antal unga snapchattare för att sköta rapportering från festivalen åt dem. Över 100 personer sökte jobbet och självklart genomfördes även rekryteringen via Snapchat.

https://www.youtube.com/watch?v=q6u5yo1vBiE

Ett mer internationellt exempel är Nya zeeländska telecombolaget Spark som behövde förändra bilden av sitt företag. Från ett tråkigt, stort, grått företag som gjorde folk arga, till något personligt och spännande! Därför startade de en skattjakt i landet, där kunder kunde följa företaget på Snapchat för att få ledtrådar om var nästa ”skatt” skulle dyka upp. På varje stad delades 4 000 gåvor ut till företagets kunder:

https://www.youtube.com/watch?v=MtnRTdVulIk

Både Spark och Malmöfestivalen visar prov på den potential och bredd som finns i nyttjandet av Snapchat som social marknadsplattform.

Med tanke på den enorma räckvidd och tillväxt kanalen har i de yngre åldrarna blir det här en viktig kanal för varje företag att hålla ögonen på och redan nu fundera: hur kan vi göra oss relevanta för våra målgrupper här?

FEM TIPS FÖR DIG SOM FUNDERAR PÅ SNAPCHAT:

  1. Identifiera om ditt företags målgrupp finns här
  2. Fundera över vilket värde du kan tillföra
  3. Ha respekt för att det är en annorlunda kanal
  4. Skapa unikt innehåll och ge kanalanvändarna exklusiv tillgång till din kampanj eller produkt
  5. Anlita etablerade Snapchat-användare som ambassadörer