Så kan du använda Dynamic Search Ads

Som min kollega, Frida, skrev i slutet av förra året så kan vi i Sverige nu använda oss av Dynamic Search Ads, eller Dynamiska sökannonser som Google kallar det på svenska. När Frida skrev sitt inlägg så hade vi testat detta på några kunder förutom på en kund som var med i ett beta-test hos […]

Publicerat
Inlägg SEM

Som min kollega, Frida, skrev i slutet av förra året så kan vi i Sverige nu använda oss av Dynamic Search Ads, eller Dynamiska sökannonser som Google kallar det på svenska.
När Frida skrev sitt inlägg så hade vi testat detta på några kunder förutom på en kund som var med i ett beta-test hos Google. Men nu har vi prövat det ytterligare och här är min reflektioner.

Använd för att hitta nytt material

Även om man lägger ner ett jättejobb på att skapa effektiva kampanjer med bra sökorslistor så kan man missa något. Då kan Dynamiska sökannonser var ett bra komplement att använda sig av. Om du skapar en kampanj med dynamiska sökannonser så kommer Google att hjälpa dig med att ta fram nya söktermer från din hemsida. Du kan välja om det ska vara på hela toppdomänen eller bara från en viss undersida och nedanåt.

Val av undersida

På detta sättet kan du välja att skapa flera annonsgrupper som riktar sig mot olika områden på din hemsida för att fånga upp flera söktermer.
Du kanske vill skapa en egen annonsgrupp med bra annonstext för olika produktområden t.ex.

Uteslut ord

En väldigt smart funktion är att du kan välja att lägga till Uteslutningar. Detta innebär att man på samma sätt som man lägger till en URL kan man även utesluta vissa URL:er, kategorier eller ord.
Den absolut största fördelen ser jag för e-handlare som kan lägga till en uteslutning om varan är slut. Lägg då till villkoren att de dynamiska sökannonserna inte ska ta med sidor som innehåller frasen ’Ej i lager’ eller liknande. När sedan varan finns i lager igen så kommer det med automatik att börja visas annonser igen. Men detta fungerar än så länge bara för dynamiska sökannonser.

Bli inte lat

Dynamiska sökannonser i all ära. Det finns många bra funktioner men de kan även spreta väldigt mycket i vad de fångar upp sidan. Se till att löpande hålla koll på vad som visas. Men framförallt skulle jag tipsa er om att använda resultat från er dynamsika sökannonser som ett bra underlag för nya annonser.
Ser ni att många söker kring ett visst produktområde och ni inte har detta med i era ordinarie kampanjer så rekommenderar jag er verkligen att lägga tid på att skapa en egen kampanj eller annonsgrupp med specifika annonstexter och sökord. Jag tror nämligen att resultat alltid blir bättre med riktade annonstexter och mer specifik budgivning än vad ni kan få via dynamiska sökannonser.
Så kort och gott så rekommenderar jag er att använda dynamiska sökannonserna som ett bra komplement till era befintliga kampanjer.
Är du nyfiken på hur du sätter upp en dynamisk kampanj så finns instruktionerna här.

Vad är era reflektioner, har ni testat funktionen ännu?