Så länkar du Google Analytics med AdWords
Om din webbplats använder Google Analytics för att samla statistik och AdWords för att driva betald söktrafik men saknar kopplingen mellan dessa verktyg så är risken stor att din trafik attribueras fel trafikkälla. Utan denna sammanlänkning kan automatisk taggning av dina AdWords-annonser ej appliceras, och detta medför att trafiken attribueras organisk trafik istället för betald. […]
Om din webbplats använder Google Analytics för att samla statistik och AdWords för att driva betald söktrafik men saknar kopplingen mellan dessa verktyg så är risken stor att din trafik attribueras fel trafikkälla. Utan denna sammanlänkning kan automatisk taggning av dina AdWords-annonser ej appliceras, och detta medför att trafiken attribueras organisk trafik istället för betald.
Innan du börjar
Se till att du har rätt behörigheter. För att tillåtas länka samman tjänsterna så behöver ditt Google-konto vara tillagt som administratör för både Analytics-kontot och AdWords-kontot.
Dags för sammanlänkning
Börja med att logga in på ditt Google-konto och gå till AdWords.
Klicka på Verktyg och analys och välj Google Analytics.
Klicka på Administratör.
Välj sedan det konto du vill länka samman med AdWords.
Väl inne på konotot, välj menyalternativet Datakällor.
Klicka på Länka konton.
Nu återstår endast att välja de profiler tillhörande ditt Analytics-konto som AdWords ska länkas till.
Sådär! Du har nu länkat samman AdWords med Analytics.
Du borde nu börja se data från dina aktuella AdWords-kampanjer ticka in i diverse rapporter. Om autotaggningen fungerar korrekt så bör även ‘sökordet’ (not set) i dina organisk trafik-rapporter försvinna och besöken korrekt attribueras betald söktrafik.