Så lyckas ditt företag bättre på Youtube!
Att förbättra företagets satsning på Youtube behöver inte vara svårt. Här kommer därför fem smarta förslag på hur ditt företag ska bli ännu bättre. Planering Tänk regelbundet och tänk långsiktigt. Sätt upp en plan för hur ofta du ska publicera ditt innehåll, förslagsvis veckovis eller månadsvis. Exempelvis ICA publicerar sin tevereklam på Youtube varje söndag. […]
Att förbättra företagets satsning på Youtube behöver inte vara svårt. Här kommer därför fem smarta förslag på hur ditt företag ska bli ännu bättre.
- Planering
Tänk regelbundet och tänk långsiktigt. Sätt upp en plan för hur ofta du ska publicera ditt innehåll, förslagsvis veckovis eller månadsvis. Exempelvis ICA publicerar sin tevereklam på Youtube varje söndag.
- Listor
Förenkla användarupplevelsen, kategorisera innehållet. Listor är lätta att skapa och kan innehålla allt ifrån föreläsningar till produkterbjudanden. Målet är att göra ditt innehåll så lättåtkomligt som möjligt för dina besökare.
- Hitta nyttan och gör det enkelt
Du måste inte ha miljardomsättning för att lyckas. Vilka produkter, erbjudanden eller berättelser har du som skulle vinna av att presenteras med rörlig bild? Ett seminarium? En produktvisning? En presskonferens? Äg din egen distribution, berättelse och gör den tillgänglig i världens näst största sökmotor.
- Vårda dina kundrelationer
Vad tycker dina besökare och kunder om innehållet eller företaget? Youtube är en social kanal! Håll ständigt koll och svara på det som skrivs i kommentarerna, på så sätt kan du lättare anpassa och förbättra ditt utbud.
- Reklamfilm för alla!
Köpta visningar via Youtubes eget annonsformat TrueView är en effektiv väg för en första knuff eller bara få ökad spridning av dina videos. Du kan själv välja vilken demografi du vill nå (exempelvis svenska män i åldern 40-55) samt din budget och kan sedan enkelt följa vilket resultat varje spenderad krona har gett!
- Håll dig uppdaterad
Håll koll på Youtubes akademi för innehållsskapare. Här hittar du allt ifrån smarta guider till olika framgångsberättelser (det mesta på svenska!), men även om hur du marknadsför din kanal med hjälp av annonser.