Mäta Sociala Medier – Fyra nyckeltal att optimera efter

Hur väljar man vad som är viktigast att mäta i sina sociala medier-insatser? Sedan allt fler företag investerar i sociala medier finns många konkurrerande mätpunkter, alla med sina egna för- och nackdelar. (Net Promoter Score, Klout Score, Omnämningar, Sentiment, Del av konversation, etc.) Avinash Kaushik rekommenderar här sina fyra favorit-metrics för att mäta resultatet av sociala […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Hur väljar man vad som är viktigast att mäta i sina sociala medier-insatser?

Sedan allt fler företag investerar i sociala medier finns många konkurrerande mätpunkter, alla med sina egna för- och nackdelar. (Net Promoter Score, Klout Score, Omnämningar, Sentiment, Del av konversation, etc.) Avinash Kaushik rekommenderar här sina fyra favorit-metrics för att mäta resultatet av sociala medier.

Eftersom de fyra mätpunkterna är intressanta och användbara har vi gjort en sammanfattning på svenska.

Exempel Dashboard - Mäta Sociala Medier 4 Nyckeltal
Exempel Dashboard – Mäta Sociala Medier

Tre av dem är mätpunkter för engagemang och en är för konkret ekonomiskt värde – en bra mix då sociala medier oftast inte endast handlar om ’direkt sälj’ utan även om indirekt affärsvärde från ett långvarigt relationsbygge mellan dig och din publik (kunder,medarbetare, partners, kritiker, etc.)

Här är exempel-kalkylbladet ovan om du vill börja mäta dessa nyckeltal själv:
Exempel Dashboard – Mäta dina Sociala Medier 4 Nyckeltal (Excel)
Exempel Dashboard – Mäta dina Sociala Medier 4 Nyckeltal (OpenOffice)
Example Dashboard – Best 4 Social Media Metrics (Excel) – English
Example Dashboard – Best 4 Social Media Metrics (OpenOffice) – English

Exempel Daglig Räkning - Mäta Sociala Medier 4 Nyckeltal
Exempel Daglig Räkning – Mäta Sociala Medier

En stor fördel med dessa mätpunkter är att de är enkla att förstå och sätta i praktik direkt – utan externa mätverktyg. De kan räknas samman från den individuella datan du erhåller från de specifika sociala medier du är verksam i. Om du exempelvis har ett Twitter-konto, Facebook-konto och en blogg kan du sätta upp ett Excel-dokument och föra till din rutin varje gång du går igenom dina konton. Har du en omvärldsbevakningsprodukt kan du använda den. För Facebook kan du exportera data via Facebook insights, för Twitter finns  Crowdbooster och för Google+ finns All My+.

Poängen är att även om du missar att föra in statistik någon dag får du förhoppningsvis ett målinriktat tänk gällandes dina insatser i sociala medier – och en hint om du är på väg åt rätt håll.

 

1. ’Konverteringsgrad’ (SM) – Hur mycket din publik interagerar i genomsnitt

Alla sociala medier:
Konverteringsgrad =  # av kommentarer (eller svar) per inlägg

Fördelar:
– Du kan använda denna metric för alla sociala kanaler oavsett om det är bloggar, Facebook, Twitter, Youtube eller forum.
– Du fokuserar direkt på kvalitet, inte bara kvantitet i dina poster. Att lyckas få en högre konverteringsgrad och inte bara impressions leder till att du och ditt företag hela tiden jobbar mot att bidra med mer och mer värde i de social kanaler ni medverkar i. Samtidigt får ni mer och mer social feedback på er medverkan i de sociala kanalerna. Negativ feedback kan i längden leda till förbättringar och korrigeringar som är värda guld för både företaget och dess kunder.

 

2. ’Förstärkningsgrad’ – Hur mycket din publik sprider vidare i genomsnitt

På Twitter:
Förstärkning = # Re-tweets per Tweet

På Facebook, Google Plus:
Förstärkning= # Delningar per inlägg

På en blogg eller YouTube:
Förstärkning = # av delningsklick per inlägg (eller video)

Fördelar:
– Om man har 3000 followers på Twitter är detta ens ’direkta nätverk’.  Om man däremot siktar sina budskap på att nå deras followers genom delningar och re-tweets jobbar man med sitt ’indirekta nätverk’. Det säger sig själv att ens indirekta nätverk är exponentiellt mycket större än det direkta. Om endast en av dessa 3000 followers har 10.000 followers leder en re-tweet av denna användare direkt till 13000 potentiella exponeringar för ditt budskap – 433% din normala potentiella exponering genom endast en re-tweet!

 

3. ’Applåderingsgrad’ – Hur mycket din publik gillar i genomsnitt

På Twitter:
Applåderingsgrad = # Favorit klick per inlägg

På Facebook:
Applåderingsgrad = # Likes per inlägg

På Google Plus:
Applåderingsgrad = # av +1 per inlägg

På en blogg eller Youtube:
Applåderingsgrad = # av +1s och Likes per inlägg (eller video)

Fördelar:
– Genom att kombinera denna metric för vad din publik gillar med ’Konverteringsgrad’ och ’Spridningsgrad’ får vi en översikt av engagemanget med tre olika aspekter.
– Du lär dig vad din publik kort och gott gillar och kanske lika viktigt – vad de inte bryr sig om. Det hjälper dig att skapa mer relevant innehåll, även enkla grejer som inte diskuteras eller sprids så mycket men åtminstone uppskattas av de som ser det.

 

4. ’Ekonomiskt värde’ (SM) – Hur mycket din publik (från SM) köper för i genomsnitt

Alla sociala medier:
Ekonomiskt värde = Värde per besök, Målvärde per besök (segmenterat efter SM trafikkällor)

Så mäter du ekonomiskt värde för dina sociala medier

Hur gör man:
Det går snabbt att sätta upp avancerade filter i exempelvis Google Analytics som endast inkluderar trafik från dina sociala medier. Du kan sedan segmentera rapporterna efter de enskilda sociala kanalerna och kolla på mätpunkterna Värde per besök (E-handelspårning) och Målvärde per besök (Målomvandlingar). Förutsatt att du implementerat målomvandlingar och målvärde för alla värdefulla beteenden på webbplatsen samt e-handelspårning för dina transaktioner, återfinns denna data automatiskt i rapporten ’Mina omvandlingar’.

Fördelar:
– Du kan koppla den trafik som sociala medier drev till din webbplats till konkret ekonomiskt värde.
– Källor som driver mer relevant trafik kan utvecklas och ge lärdomar. Källor som driver mindre relevant trafik kan analyseras och optimeras.


Summering
Det finns flera saker man kan mäta. Viktigt att komma ihåg är talesättet ’what gets measured, gets managed’. Om du utvärderar dina Sociala Medier-insatser efter både det engagemang du lyckas skapa (1. Vem kommenterar, 2.Vem delar, 3. Vem applåderar) ….och de direkta kronor och ören du kan räkna hem på webbplatsen (4. Vem köper)

…så ökar du i längden drastiskt hur framgångsrikt resultat du kan få i dina sociala medier på dessa punkter. Ladda ned exempel-kalkylbladet (För Excel För Excel härFör OpenOffice här) i denna artikel och skräddarsy så det passar dina sociala medier eller sätt upp ett eget blad där du tar bort eller lägger till andra nyckeltal du tycker är viktiga . Hur du än gör –  se till helheten för både ditt företag och din publik när du planerar dina sociala medier satsningar – och mät det du vill ha mer av över tid. Lycka till!

Funderingar? Kommentera nedan eller maila: erik.ohlen@mediaanalys.se