Så skapar du en auktoritär hemsida som genererar affärer

3

Publicerad 14 maj 2013, 15:05 av Viva Media

Auktoritet är en term som det svängts med inom internetmarknadsföring den senaste tiden. Mest på grund av Googles Author Rank som ska kunna stärka populära skribenters innehåll på nätet. Men auktoritet handlar om så mycket mer om ranking, även om det givetvis är en stark faktor när det kommer till synlighet och varumärkesbyggande.

På ett sätt handlar auktoritet om trygghet, säkerhet och den direkta uppfattnignen av en webbplats. Sonia Simone, en av medgrundarna till Copyblogger, skriver om auktoritet och vilken betydelse det har för din möjlighet att locka trafik och skapa nya affärer. Hon har sin förklaring på vad som egentligen kännetecknar en stark sida och vilka delar användaren bör fokusera på för att bli en auktoritär aktör inom sitt område.

Vad är en auktoritär webbplats?

En webbplats ska förtjäna sin trafik, för ingenting kommer gratis och det är många komponenter som ska spela in för att en webbplats ska räknas som auktoritär. Det kan handla om allt från design till intelligent SEO och ett smart sätt att förmedla sitt innehåll. Men Simone listar fyra påståenden som i grunden utgör en auktoritär sida som har stor möjlighet att skapa affärer av sin trafik.

– Levererar hållbara lösningar på besökarens problem

– Har möjligheten att locka till sig naturliga länkar från andra auktoritära aktörer

– Får god spridning inom sociala medier bland en publik som uppskattar högkvalitativt innehåll

– Innehåller en enkel Försäljningsprocess som gör trafik till affärer.

Vad som ligger bakom funktionen av dessa är en talangfull skapare till webbplatsen, förslagsvis du.

Skaparen lägger grunden för god auktoritet

Webben är mottagarens domän. Så har det alltid varit och så kommer det förbli. Det är besökaren som sätter agendan och kommunicerar vad han eller hon tycker om. Innehåll ska handla om kvalité och inte bara skapas för att kunna bli synlig på webben. Som skapare eller administratör av en webbplats har du ett ansvar att sträva efter att bygga samt uppehålla auktoritet. Simone listar ett antal variabler som hon tycker passar bra in på karaktären hos en auktoritär webbplats och hur man kan arbeta för att öka sin konverteringsgrad genom att helt enkelt göra det som besökaren förväntar av dig.

Vad är den gemensamma nämnaren för auktoritära webbplatser?

1. Arbetar för sin publik

En auktoritär webbplats är inte en plojsida som försöker få så många läsare som möjligt och erbjuder ett tomt innehåll. Det handlar istället om sidor som verkligen fyller ett syfte för sina besökare och arbetar målmedvetet mot att de ska ha det bra.

2. Vet vad de håller på med

För att hjälpa någon måste du faktiskt kunna något. Genom att uppdatera sig inom sitt område och ställa de välbehövliga frågorna håller du dig ajour med din omvärld och kan på så sätt erbjuda mer värdefull information till dina besökare. En auktoritär sida behöver dock inte vara marknadsledande, utan det handlar om hur du förädlar värdefull information via webbplatsen.

3. Bryr sig

När du inte bryr dig så märks det.

4. Tänker strategiskt

För att kunna bli riktigt aktad inom ett område behövs en strategi. Du behöver vita hur du sänder ut ett budskap och hur du får en eftertraktad spridning på det.

5. Arbeta långsiktigt

Hela världen fokuserar på direkta resultat, det är vad som räknas. Men sanningen är att en auktoritär webbplats måste kunna arbeta långsiktigt och vara en stark aktör under en längre tid.

Nu är ju dock internet ett snabbt accelererande medium, så därför innebär oftast inte långsiktigt tänkande 20 år in i framtiden, det handlar helt enkelt om kortare perioder.

Ta en titt på din verksamhet. Har ni vad som krävs för att kunna uppfattas som auktoritära? Hur arbetar du mot dina kunder och vilken strategi har du för att tillskansa värde till din verksamhet. Se till kundnyttan och skapa nöjda kunder av din trafik.

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy