Så skapar du en varaktig närvaro på Facebook
För att ditt varumärke ska få så bra närvaro på Facebook som möjligt finns det några saker du behöver tänka på. Först behöver du bestämma vad du vill uppnå med din digitala närvaro. Det kan till exempel vara ökad varumärkeskännedom, konverteringar eller mer trafik till webbsajten. Här är 10 tips för hur du bör göra för att […]
För att ditt varumärke ska få så bra närvaro på Facebook som möjligt finns det några saker du behöver tänka på. Först behöver du bestämma vad du vill uppnå med din digitala närvaro. Det kan till exempel vara ökad varumärkeskännedom, konverteringar eller mer trafik till webbsajten. Här är 10 tips för hur du bör göra för att skapa en varaktig närvaro på Facebook.
1. Sätt upp mål enligt S.M.A.R.T-modellen
Den ser ut så här:
S – Specifikt (Vad som ska uppnås)
M – Mätbart (Hur du ska mäta att det uppnås)
A – Accepterat (Den som ska se till att det uppnås måste vara ok med målet)
R – Realistiskt (Det ska vara möjligt att nå målet)
T – Tidsatt (Inom vilken tidsram målet ska vara uppnått)
2. Identifiera din publik
Vilka vill du nå på Facebook? Det finns miljoner av människor på kanalen, så du behöver identifiera vilka som är din målgrupp så du vet vilken typ av innehåll du ska posta, vilken tonalitet du ska använda dig av och hur ofta du bör posta. När du gjort det är det enklare att engagera de som ingår i målgruppen.
3. Var mänsklig
Bland det värsta du kan göra är att vara för “corporate” på sociala medier. Visa personlighet och gör ditt varumärke mänskligt. Låt dina fans lära känna att ditt varumärke har en personlighet och att det är människor bakom din Facebooksida. Det är okej att schemalägga inlägg på Facebook, men inte för mycket. Ingen vill prata med en robot. Dina fans vill få svar på sina kommentarer och frågor så fort som möjligt och du bör försöka svara inom 24 h. (Vill du ha ren kundservice på sociala medier är mitt tips att göra en analys på om din målgrupp finns på Twitter, som är en utmärkt kanal för det ändamålet).
4. Bygg relationer
Om du vill bygga en digital närvaro måste du själv interagera och engagera. Det kommer inte att fungera att du lutar dig tillbaka och tror att din närvaro sköter sig själv bara för att du har skapat en Facebooksida för ditt varumärke. Att bygga relationer på sociala medier tar tid om du ska göra det på bästa sätt. Gilla och kommentera dina fans inlägg. Följ andra i samma bransch och engagera dig i deras innehåll. Gilla konkurrenters Facebooksidor, följ deras följare och lägg fokus på att skaffa engagerade följare istället för så många följare som möjligt.
5. Skapa en innehållskalender
Planera vilket innehåll du ska posta på vilka dagar och tider. Det förenklar ditt arbete med Facebooknärvaron. Det är dessutom enkelt att se när du behöver planera nytt innehåll och när du behöver skapa det. Tänk på att dela artiklar, bilder, videor och andras innehåll som är av relevans för din målgrupp och inte bara om ditt eget varumärke och vad ni erbjuder.
6. Utbilda istället för att sälja
Varumärken som endast kör ut budskapet “Kom och köp!” kommer att tappa istället för att bygga sin digitala närvaro. Ge din publik det de behöver. Berätta hur din produkt används, visa en sneak peak på kommande händelse eller ha en Q & A med de vanligaste frågorna ni får. Ge dem lösningar istället för säljpitchar. Förse dem med värdeskapande innehåll för att få dem att vilja fortsätta engagera sig i ditt innehåll och varumärke. Det är så du bygger din digitala närvaro på Facebook.
7. Optimera din Facebooksida
Se till att din sida har profilbild och omslagsbild som går hand i hand med ditt varumärke. Ha så mycket information som möjligt om vad ni gör och hur man kontaktar er. Lägg till en CTA beroende på vad ni önskar att era fans ska göra. Vill ni skicka dem till er webbsajt, att de ska kontakta er via mail eller ladda hem er app?
8. Använd bilder
Bilder och rörlig media är det som fungerar bäst på Facebook idag. Använd bra material i dina inlägg och annonser för att få så mycket engagemang som möjligt. Det kan vara bilder på personalen, infografer, bilder från event eller bakom kulisserna på företaget. Det finns stockbilder att använda, men allra bäst är det att ha autentiska bilder.
9. Annonsera och sponsra
På Facebook är det idag extremt svårt för varumärken att få organisk räckvidd och nå alla i målgruppen om man inte är villig att betala. Även om du har en liten budget är det bättre att lägga några kronor på att sponsra ett inlägg du vill nå ut med än att inte göra det. Genom att annonsera på Facebook kan du nå djupare demografiskt för att få fram ditt budskap. Det går utmärkt att börja med en liten budget och ändå få en bra return on investment (ROI). Det finns de som förespråkar endast organisk räckvidd och påstår att det “bara är att skapa” viralt innehåll. Så enkelt är det inte. Facebook tänker i första hand på Facebook och inte på oss användare. De vill tjäna pengar och det gör de genom att se till att vi måste betala för att synas och få räckvidd på vårt innehåll.
10. Skapa och dela relevant innehåll
För att behålla den närvaro du byggt upp och få den att växa ännu mer behöver du skapa innehåll din publik behöver och vill ha. Du behöver även dela andras innehåll som är relevant och du behöver göra detta kontinuerligt. Nu tänker du säkert “Varför vill hon att vi ska driva trafik till andras webbsajter?”. Att dela andras innehåll ger dina fans ännu en anledning att följa dig. De ser att du tillhandahåller bra innehåll oavsett var det kommer ifrån. Sannolikheten är stor att du ökar ditt engagemang genom att göra detta.