Så tar du dina SEO-texter till nästa nivå
Vi är rätt kräsna på nätet idag. Som användare vill jag snabbt förstå varför just jag ska läsa en en artikel eller klicka mig in på en webbplats. Idag räcker det inte längre att bara ha texter på sin webbplats för vinna SEO-fördelar. Man måste dessutom ha BRA texter. Texter som ger ett värde för […]
Vi är rätt kräsna på nätet idag. Som användare vill jag snabbt förstå varför just jag ska läsa en en artikel eller klicka mig in på en webbplats. Idag räcker det inte längre att bara ha texter på sin webbplats för vinna SEO-fördelar. Man måste dessutom ha BRA texter. Texter som ger ett värde för mig som besökare. Som engagerar mig. Som löser mina problem.
Så vad är det jag säger här egentligen? Räcker det inte med brödtext, H1:or, meta-descriptions och allt det andra vi lärt oss ingår i SEO-anpassade texter? Oftast inte. Men tappa inte hoppet! Jag vill inspirera dig att skriva nya typer av SEO-texter och visa dig att det kan vara riktigt kul och meningsfullt att jobba med så kallat rich content.
Rich content – en del av content marketing
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, som det heter på svenska, är ett arbetssätt för att kommunicera med sin målgrupp genom redaktionellt innehåll. Rich content är allt det där extra textinnehållet på webbplatsen som adderar värde till målgruppen och som driver in viktig trafik genom delningar och länkar.
Rich content utgår från målgruppen
Rich content tar alltid avstamp i målgruppen som sedan får styra innehållet. Fråga dig själv:
- – Vad engagerar och intresserar min målgrupp?
- – Vad har min målgrupp för problem och hur kan jag lösa dem?
Vad ger rich content för fördelar för SEO?
Som all typ av textinnehåll på din webbplats så skapar det relevans för viktiga sökord du vill synas på i sökmotorerna.
Rich content ger dig möjlighet att få in mer text på din webbplatsen och på det sättet utöka relevans för en bredare grupp av sökord som inte ryms att jobba med på dina grundsidor.
Bra innehåll ger något tillbaka till läsaren och gör dem mer benägna att länka eller dela din webbplats. Och som vi alla vet är länkar till din webbplats mycket viktigt ur SEO-synpunkt.
Skriver du om andra företag eller kända personer så kan de tipsa om det innehåll du skapat och på det sättet driver du in ny trafik från personer i din målgrupp som du annars inte hade nått.
Hur skriver man rich content?
Här ger jag några exempel på hur rich content kan utformas på en webbplats, men egentligen sätter bara din egen skrivlust gränserna.
Tips & Råd
Ett sätt att addera viktigt värde till besökaren är att skriva guider. Utgå ifrån vad din målgrupp är intresserad av. Om du t.ex. säljer luftvärmepumpar kan man anta att din målgrupp bor i hus och är intresserad av hur man kan spara pengar och förbättra sin levnadsmiljö. En sektion på din webbplats med tips & råd om detta kommer engagera din målgrupp och kanske ge en ny bild av ditt företag. Du skulle t.ex. kunna skriva en guide med 5 smarta elbesparingar alla kan göra eller ge tips på hur man bäst vintersäkrar sin sommarstuga.
Behöver du mer inspiration? Gysinge.se är väldigt duktiga på att ge tips, råd och kunskap till sina kunder om byggnadsvård.
Blogg
Bloggen är inte död! Länge har vi SEO-specialister vurmat för bloggen och det med rätta. Bloggen har gått från att vara en dagbok för tonåringar, till ett kraftfullt verktyg för influencers. Men även företag kan blogga! Du läser ju en just nu 🙂 Kännetecknande för en blogg är att det bör vara personligt, matnyttigt eller intresseväckande. I mitt exempel med företaget som säljer luftvärmepumpar skulle de kunna blogga om nyheter inom företaget, göra utförliga produkttester eller varför inte ett blogginlägg där man får följa steg för steg av en riktig installation av en luftvärmepump.
Vill du ha mer inspiration på företagsbloggar? Telia har flera bloggar och har varit aktiva länge. Kolla in deras blogg Smartare Vardag.
Artiklar & Intervjuer
Känns det svårt att skriva om ditt eget företag? Varför då inte skriva om andra? Ta reda på vad din målgrupp tycker är intressant och gör sedan intervjuer med spännande personligheter eller andra företag inom det området. Vårt luftvärmepumpsföretag skulle t.ex. kunna be vd:n att skriva en intressant framtidsspaning med utgångspunkt från en branschmässa, eller varför inte intervjua en känd snickare som Martin Timell om vanliga uppvärmningsmissar svenskar gör. Om man sedan fick Martin Timell att länka till intervjun på sina sociala medier så har man riktigt go trafik in på webbplatsen också.
I sitt digitala magazine så varvar Sportamore artiklar och intervjuer för att inspirera inom hälsa & träning. Kolla in Sportamore magazine för mer inspiration.