Sälj produkter globalt med Amazon

Länge har spekulationerna kring Amazons etableringar och aktiviteter i Sverige diskuterats och nu bekräftar dem själva att en introduktion på marknaden är nära. Även om möjligheten att sälja till en global kundgrupp länge har varit möjlig för svenska bolag blir det nu enklare för fler att nå ut till stora delar av världen. Vad som […]

Publicerat
Inlägg E-handel

Länge har spekulationerna kring Amazons etableringar och aktiviteter i Sverige diskuterats och nu bekräftar dem själva att en introduktion på marknaden är nära. Även om möjligheten att sälja till en global kundgrupp länge har varit möjlig för svenska bolag blir det nu enklare för fler att nå ut till stora delar av världen.

Vad som är speciellt, och som man verkligen ska se som en möjlighet med Amazon, är att unika produkter verkligen har en chans att nå kunder globalt. En möjlighet som ligger bra mycket närmare till hands än att sätta upp en egen sajt för varje land för att kunna sälja till utländska marknader. 

 

Bara deras medlemsklubb har 150 miljoner medlemmar över hela världen där förmåner som unika priserbjudanden, snabbare leverans, månatlig betalning och tjänster som bildlagring samt streaming av filmer och serier.

 

En resa mot att vinna svenskarnas förtroende

 

Många är rösterna som skriver om Amazon som det amerikanska hotet mot den svenska e-handelsmarknaden och även de fysiska butikerna. Men de själva uppger att dem har en ödmjuk inställning till de svenska konsumenternas mottagande och att det kommer ta tid att vinna svenskarnas förtroende. 

 

”Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende.” Säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon i ett pressmeddelande 4 augusti 2020.

 

Amazon fokuserar på produkten och omdömen

 

Vad som skiljer Amazon från t ex Google, som också har ett starkt fokus på att lösa kundens efterfrågan på att söka efter saker, är att Amazon har ett mycket starkare fokus på enskilda produkter bara, medans Google indexerar även hela sidor i sökresultatet (som kompletteras med produkter via annonser i Google Ads och Shopping). 

 

För att konkurrera med de andra 2,5 miljoner försäljarna på Amazon Marketplace behöver din produkt vara unik eller konkurrera på pris eller kvalitet för att få framgång på sajten. Är du en retailer som säljer precis samma produkt som många andra så är det inte rätt produkt att sälja via Amazon utan här lämpar sig särskilt företag med unika produkter.

 

Sälj produkter på Amazon

 

Har du produkter du vill sälja på Amazon och som du anser vara lämpliga att lägga upp där skapar du ett konto i Amazon Seller Central och publicerar sedan produkter i någon av de ca 20 tillgängliga kategorierna. Här är det viktigt att ha bra bilder (max 7) som visar produkten och eventuella funktioner på ett fördelaktigt sätt. Produkttexter är också viktiga för sökbarheten på plattformen, så lägg ner mycket energi på att skriva en väl utförlig och unik text. Till skillnad från andra webbshoppars produktrubriker är här rubrikerna väsentligt mycket längre vilken är en vital del för att få synlighet i sökresultatet. 

 

 

Amazon har i Sverige valt att bygga sitt egna lager i Eskilstuna för de varor som säljs via FBA – Fulfillment by Amazon, vilket garanterar leverans inom minst 2 dagar (eller i vissa fall Same Day Delivery) och där dem står för hela lagerhållningen och leveransen plus eventuell retur. Även om Amazon ställer höga krav på alla sina företag som vill sälja produkter via plattformen så är det även möjligt att skicka varor direkt från ditt eget lager, alltså via FBM – Fulfillment by Merchant. Här finns det ju både för och nackdelar med båda alternativen, FBA är ju en fantastisk möjlighet för den lilla och nystartade företagaren som just lanserat sin produkt, medans den mer etablerade e-handlaren säkert redan har en stabil logistikkedja. 

Annonsera på Amazon marketplace

 

För att få en extra skjuts framåt för din produkt så finns olika möjligheter att annonsera på Amazon. De har tre olika annonsformat som syftar till att öka försäljningen, det knivigaste är bara att sätta upp själva annonsen eller välja vilken som blir effektivast för just ditt varumärke och produkt. 

 

Amazon Sponsored Product Ads vilket fungerar som en pay-per-klick-annons och går att välj som automatisk targeting (visning på relevanta sökningar kopplat till din produktinfo) eller manuell targeting (mer komplext att sätta upp och kräver mer optimering men möjliggör precisa sökord och även negativa sökord).

 

Amazon Sponsored Brands, som tidigare hette Sponsored Headline Search Ads, där du kan marknadsföra mer av ditt varumärke och leda användaren in till din egen Amazon-butik om du önskar, eller direkt till en produkt. Möjligheten finns även att visa upp till tre produkter samtidigt. Optimalt för att bygga tillit och relation på plattformen till ditt varumärke. 

 

Amazon Product Display Ads är endast tillgänglig för de konton som har blivit speciellt utvalda av Amazon själva att bli en så kallad Vendor. Som ger en viss del förmåner på vissa produkter och märkningar som “Amazons Choice”, något som kan öka kundernas tillit till produkten. Det ger också Amazon mandatet att själva prissätta produkten och äga leveransen till kunden. Product Display Ads visas där du själv bestämmer som t ex högra sidan i sökresultatet, på konkurrenters produktsidor som liknade förslag eller i Amazons mejlutskick.

 

Konkurrensen hårdnar

 

Självklart vill Amazon vinna över konsumenter som har ett högt fokus på pris och kvalitet samtidigt som dem förväntar sig en snabb och smidig leverans. Är du en e-handlare med försäljning av andra varumärken behöver ditt erbjudande vässas för att kunna konkurrera med den kraftfulla jätte som ju Amazon faktiskt är. I Tyskland har Amazon idag 46% av e-handelsmarknaden efter lanseringen 2015 och är deras näst största marknad efter USA. Så att den globala e-handelsjätten potentiellt kommer förändra den svenska marknaden är ingen underdrift, men det sker inte över en natt. Så än finns tid för att förberedning och att ta marknadsstrategin till nästa nivå.