Samtalstillägg drar ner min CTR
I samband med att Google släppte Förbättrade kampanjer så gavs även möjligheten att lägga till samtalstillägg på alla enheter. Det är en ganska bra funktion förutom placeringen av telefonnumret i de sponsrade länkarna. Jag tycker att Google har gjort en liten miss här nämligen. Extended headlines För oss som jobbar med AdWords dagligen så försöker […]
I samband med att Google släppte Förbättrade kampanjer så gavs även möjligheten att lägga till samtalstillägg på alla enheter. Det är en ganska bra funktion förutom placeringen av telefonnumret i de sponsrade länkarna. Jag tycker att Google har gjort en liten miss här nämligen.
Extended headlines
För oss som jobbar med AdWords dagligen så försöker vi alltid följa Googles Best Practice. En av dessa saker är att skriva annonstexter som kvalificerar sig för Extended Headline när de placerar sig topp 3 i sökresultaten. Enligt Googles egna mätningar så ska Extended Headlines kunna ge mellan 5-10% ökad CTR. Det är just här som samtalstilläggen kommer in och ställer till det enligt min mening.
För er som inte riktigt har koll på vad Extended Headlines är så innebär det kortfattat att annonsens rubrik och beskrivningsrad 1 blir en stor rubrik. Ditt budskap syns bättre och chansen att få ett klick ökar jämfört med andra annonser som inte har detta. Men med ett samtalstillägg som visas på stationära- och bärbara datorer så läggs telefonnumret här istället och min Extended Headline försvinner således

Vad händer med CTR?
Google säger ju själva att Extended Headlines generellt ger en ökad CTR. Men hur ser det ut i verkligheten?
Jag har tittat på några olika kunder och kampanjer och jämfört CTR med en period innan vi aktiverade samtalstiläggen för alla enheter och slutsatsen är att samtalstillägget inte hjälper till en ökad CTR utifrån vad jag har sett. Tvärtom så ser jag enorma tapp i CTR under vissa dagar för alla olika kampanjer.
Här nedan är två kunder i helt skilda branscher som har önskat att få med sitt telefonnummer i annonserna oavsett vilken enhet det gäller. Den ljusblå linjen visar CTR för perioden innan vi använde samtalstilägg och hade Extended Headlines.
I övrigt är ingenting ändrat vad det gäller budgivning, dagsbudgetar m.m. för just dessa testperioder.


Vilka slutsatser kan vi dra av detta lilla testet? Jo, i vissa fall vill ju verkligen annonsören att de som söker ska ringa och då är detta kanske ett bra utfall som ändå ger affärer. Men om målet är att den som söker själv ska genomföra t.ex ett köp på en webbplats är det kanske inte läge att ha samtalstillägg inkopplat. Många pratar ju om att det är en ‘Trust Value’ att visa upp telefonnummer och kontaktvägar på hemsidan men det är kanske inte alltid rätt att göra det i dina annonser. Om du vill ha med ett telefonnummer ta i beaktning att detta kan påverka din CTR i kontot. Se även till att schemalägga när ditt telefonnummer ska synas så att det bara syns när någon verkligen kan svara i telefonen.
CTR är inte allt
Nä, långt ifrån. Även om det är en bra fingervisning om hur relevanta mina annonser är för de som ser annonserna så dra inte för stora slutsatser av enbart CTR. Titta alltid i Google Analytics innan du drar för stora slutsatser. Titta på antalet besökare, tid på sidan, omvandlingar m.m. för båda perioderna. Samtalstilläggen kan ju ge dig en ‘gratis’ kund som ringer till dig. Då kan det klicket gå till någon annan som faktiskt även den blir en kund via din hemsida.
Men jag kan fortfarande tycka att Google borde tänka om i själva placeringen av telefonnumret i annonserna. Jag vill ha både samtalstillägg och Extended Headlines.
Är det någon mer som har sett liknande trender/effekter av samtalstilägg?