Se vilka företag som besöker din hemsida

Att kunna se vilka företag som besökt sin hemsida kan vara ovärderligt för ett företag som jobbar B2B. Det finns idag en uppsjö av programvaror som visar vilka företag besöker din webbsida och de flesta kostar pengar. Vad inte många känner till är att Google Analytics har precis samma funktion och är dessutom gratis! Under […]

Publicerat
Inlägg Google

Att kunna se vilka företag som besökt sin hemsida kan vara ovärderligt för ett företag som jobbar B2B. Det finns idag en uppsjö av programvaror som visar vilka företag besöker din webbsida och de flesta kostar pengar. Vad inte många känner till är att Google Analytics har precis samma funktion och är dessutom gratis!

Under Besökare -> Nätverksegenskaper -> Internetleverantörer hittar man denna rapport i Google Analytics. Vad den visar är värdnamnen för de ip-adresser som man surfar ifrån. Privatpersoner dyker upp under sina internetleverantörer som t.ex. ’telia network services’ eller ’com hem ab’ men företag har ofta sitt företagsnamn kopplat till sin externa ip-adress. Riktar man sig till andra företag med sin site så bör majoriteten av denna rapport bestå av företagsnamn.

Utöver vilka företag som besökt siten kan man även se hur många gånger de varit inne, under hur lång tid och vid vilka tillfällen.

Som jag nämnde inledningsvis finns det programvaror specialiserade för detta ändamål, och vad de erbjuder utöver Google Analytics är oftast någon form av koppling till en företagsdatabas där man får upp mer information om varje företag. Dock brukar varje anrop till databasen innebära en kostnad.

Ett tips är att ställa in denna rapport så den skickas till ens e-post låt säga varje vecka. Då kan man i lugn och ro gå igenom rapporten och gå vidare med de företag som är intressanta.