Segmentera din trafik!
Hur använder återkommande besökare din webbsida jämfört med de som aldrig tidigare har sett den? En ganska relevant fråga om man har en webbanalytisk ådra och vill veta mer om hur olika besökssegment trafikerar din hemsida. Ett av de vanligaste felen vi gör när vi tittar på besöksstatistik är att vi buntar ihop alla besökare […]
Hur använder återkommande besökare din webbsida jämfört med de som aldrig tidigare har sett den? En ganska relevant fråga om man har en webbanalytisk ådra och vill veta mer om hur olika besökssegment trafikerar din hemsida.
Ett av de vanligaste felen vi gör när vi tittar på besöksstatistik är att vi buntar ihop alla besökare till en stor grå massa och förväntar och att siffrorna ska ge oss våra svar.
Avancerade segment finns till för att vi ska undvika detta och istället gruppera dem utefter olika egenskaper eller beteenden. I alla Google Analytics-konton finns fördefinierade segment för nya besökare, åtekommande besökare, betald söktrafik osv.
Dessa kan vara väldigt användbara men självklart har man sina egna segment som man vill sätta och där kommer anpassade segment in i bilden. Här är anpassningsmöjligheterna näst intill oändliga och jag tänkte dela med mig utav några av mina favoriter.
1. Sociala medier har blivit en allt större marknadsområde där vi har möjlighet att driva relevant trafik. Ofta har vi en definierad strategi med att synas i de sociala medierna och det är därför viktigt för oss att se hur besökare från dessa använder vår hemsida. Detta segment innehåller de vanligaste sociala medierna.
2. Är ens egen hemsida välkänd så har den oftast en stor mängd trafik från sökmotorerna som är relaterat till hemsidans namn. Detta kallas för brandsearch och är trafik som skiljer sig från övriga organiska sökningar. För att få en bra bild av ’vanligt’ organiskt sök så kan det vara en bra idé att exkludera brandsearch. Se bilden nedan för att se hur jag själv ställt in segmentet för www.mediaanalys.se.
3. Har du er egen hemsida som startsida i webbläsaren på kontoret? Sitter du bakom en ISP med ert företagsnamn kopplad till det? Då har du möjlighet att skapa ett avancerat segment som exkluderar er egen trafik, som förmodligen skiljer sig radikalt från ’vanliga besök’. Välj helt enkelt internetleverantör under aspekter och välj att det inte ska matcha ert företagsnamn.
Vilka segment brukar du använda? Bidra gärna med egna idéer eller länkar i kommentarerna!