Semestertips för AdWords
I skrivande stund sitter många och räknar ner dagar och kanske timmar innan det är dags för en efterlängtad semester, så även undertecknad. Men även om du går på semester så gör kanske inte dina blivande kunder det och hur gör man då med sitt AdWords-konto? Jag tänkte dela med mig av några tankar och […]
I skrivande stund sitter många och räknar ner dagar och kanske timmar innan det är dags för en efterlängtad semester, så även undertecknad.
Men även om du går på semester så gör kanske inte dina blivande kunder det och hur gör man då med sitt AdWords-konto? Jag tänkte dela med mig av några tankar och tips inför och under semestern.
Pausa kontot?
En fråga som jag tycker att man ska ställa sig är om man ska pausa kontot. Svaret på den frågan kan vara Ja. Stänger man företaget helt under semesterperioden och inte har någon form av e-handel på sidan så är det kanske inte helt fel. För det som kommer att hända är att du fortsätter att få klick i kontot men det finns ingen på företaget så kan ta hand om en presumtiv kund.
Men en bra idé kan var att aktivera kontot igen några dagar innan företaget öppnar upp efter semestern igen men att man lägger ut tydlig info om att företaget har semesterstängt framt till ett visst datum. Anledningen är att era presumtiva kunder kan ha överseende med att få vänta på svar några dagar mitt i sommaren och på så sätt kan det finnas leads att ta tag i direkt efter semestern.
En annan väldigt viktig del att se över är Click-to-call. Om ni har detta i era annonser se till att det är rätt telefonnummer som är kopplat under semesterperioden så att telefonen inte står och ringer hos någon som är på semester. Har ni dessutom satt tidsinställningar på när click-to-call ska dyka upp så är det bra att anpassa dessa tider efter era öppettider om dessa ändras under sommaren och semestern.
Använd regler
Om du ändå vill kunna ta ledigt men ska ha ditt AdWords-konto igång så rekommenderar jag dig att använda Automatiska regler. Här kan du välja att sätta upp en mängd olika parametrar för att AdWords ska göra automatiska ändringar åt dig.
Du kanske vill att det ska höjas bud på enskilda sökord om sökordets bud ligger under förstasidan, eller om sökordet ligger över/under en viss placering. Kanske vill du öka buden om ett sökord omvandlar bra eller liknande.
Behöver du få upp nya annonstexter eller kampanjer mitt i semestern så fixar du det enkelt via automatiska regler. Förbered allting och ladda upp i kontot och så kan du sätta datum för när en annons och/eller kampanj ska pausas respektive aktiveras. Du hittar Googles hjälpavsnitt för hantering av regler här.
Har du trots det ett visst kontrollbehov så kan du få ett mail skickat till dig med resultatet av dina regler så att du har kontroll, även om du är på semester. Men mitt tips är att slappna av och njut av semestern.