SEO 2013 – svar från 15 experter

Vad kommer förändras inom SEO 2013? I en undersökning på EdgySeo.com har 15 experter inom SEO svarat på frågor om vad de tror kommer förändras inom SEO 2013. 15 SEO-experter som svarat på frågan: Joost de Valk (CEO, Yoast) Trond Lyngbø (Senior consultant and author, Metronet, Search Engine Land and SEOnomics) Geir Ellefsen (Senior consultant, […]

Publicerat
Inlägg SEO

SEO 2013

Vad kommer förändras inom SEO 2013?

I en undersökning på EdgySeo.com har 15 experter inom SEO svarat på frågor om vad de tror kommer förändras inom SEO 2013.

15 SEO-experter som svarat på frågan:

  1. Joost de Valk (CEO, Yoast)
  2. Trond Lyngbø (Senior consultant and author, Metronet, Search Engine Land and SEOnomics)
  3. Geir Ellefsen (Senior consultant, Metronet, and Edgy SEO blog)
  4. Barry Schwartz (CEO, RustyBrick® Inc, Executive Editor at Search Engine Roundtable)
  5. Ross Hudgens (Founder, Siege Media)
  6. Jon Cooper (SEO consultant, Point Blank SEO)
  7. Neil Patel (Co-founder KISSmetrics and Crazy Egg, NeilPatel.com)
  8. Bas van den Beld (Founder, State of Search)
  9. Marcus Tandler (Partner at Tandler.Doerje.Partner and blogger)
  10. Jason Acidre (CEO of Xight Interactive and Marketing Consultant for Affilorama)
  11. Will Critchlow (Founder, Distilled)
  12. Aaron Wall (Founder, SEObook)
  13. Andrew Knibbe (CMO, Flippa.com)
  14. Scott Polk (VP of Internet Marketing, ObsidianEdge Marketing)
  15. AJ Kohn (Owner, Blind Five Year Old)

 
Joost de Valk

Joost de Valk

Satsa på mer långsiktiga resultat och se snabba förbättringar som en bonus. I takt med Googles uppdateringar blir det allt svårare att leverera snabba resultat samtidigt som risken för straff ökar.

Satsa mer på User eXperience (användarens upplevelse av webbplatsen), webbsidans innehåll samt webbsidans interna struktur. Säkerställ alla grundläggande detaljer för SEO.

Trond Lynbo

Trond Lynbø

Tiden för alla ’quick fix’ är förbi. Ha en långsiktig plan och strategi för arbetet. SEO kommer att bli mer komplext i kombination med att mer data behöver analyseras.
Vi kommer se en ökning av olika beteendemönster från våra användare, t ex besök från olika typer av enheter (mobiltelefoner, surfplattor mm).

Authorship kommer få en allt viktigare roll, att enbart ha kvalitativt innehåll kommer inte räcka hela vägen till toppen. Authorship blir en viktig faktor för att identifiera unikt och kvalitativt ’content’.

Geir Ellefsen

Geir Ellefsen

Vi måste sluta att se SEO som en liten isolerad del i marknadsföringen och börja se den stora bilden. Vi får inte fastna i smådetaljer utan fokusera på att skapa bra webbsidor, bli bättre i sociala medier samt skapa bästa tänkbara content.

Barry Schwartz

Barry Schwartz

Vi kommer se ett fortsatt stort fokus på unikt content som attraherar naturliga länkar samt större fokus på sociala medier. Speciellt Google+ som Google satsar väldigt hårt på just nu.

Vi kommer även se att Twitter och Facebook blir allt viktigare för att påverka en webbsidas trovärdighet (trust) och relevans.

Ross Hudgens

Ross Hudgens

Vi måste lära oss att bli bättre ’content marketers’ i kombination med ökat fokus på konvertering.

Jon Cooper

Jon Cooper

Vi kommer att se fler uppdateringar likt Google Penguin. Då algoritmerna identifierar mönster som repeteras blir det viktigare att fokusera på själva arbetsprocessen än taktiken.

Neil Patel

Neil Patel

2013 är det slut på spelet med Google, SEO kommer handla mer om ’real business’. Produkter eller tjänster som folk gillar i kombination med unikt och användarvänligt content kommer ranking att komma naturligt på sikt.

Bas van den Beld

Bas van den Beld

Se SEO som en del i marknadsplanen och inte som en helt fristående del. Integrera alla kanaler tillsammans och utnyttja samarbetet mellan dina kanaler i marknadsföringen.

Marcus Tandler

Marcus Tandler

Bygg authority och bli en kompetenskälla som andra söker sig till. Lyckas med detta och du kommer få mycket på köpet.

Jason Acidre

Jason Acidre

Då vi kommer se ett ökat fokus på kvalité kommer även risken för spam, straff och överoptimering att minska. Vi kommer även att se en ökning av ’brand marketing’, att bygga företagets varumärke.

Will Critchlow

Will Critchlow

Diversify, skapa omväxlande och varierande innehåll och aktiviteter. Rekommenderad läsning kring diversification.

Aaron Wall

Aaron Wall

Tänk bredare, lägg inte allt fokus bara på en kanal (sök) som många gör idag. Utnyttja samarbetet mellan flera kanaler i marknadsföringen.

Det spekuleras även om att Facebook och Twitter kan komma att ge sig in i sökbranschen.

Andrew Knibbe

Andrew Knibbe

Vi kommer se större krav på länkar och content samt att sociala medier eventuellt kommer få ett allt större inflytande på rankingen.

Scott Polk

Scott Polk

Utveckla content som attraherar relevanta länkar samt fokusera mer på sociala signaler. Använd Facebook och andra communities för att skapa egna micro-social-communities.

Lägg större fokus på authorship och skapa content som engagerar besökarna. Skapa ’share-bait’ som gör att dina besökare vill sprida innehållet vidare.

AJ Kohn

AJ Kohn

Använd strukturerad data, content marketing, ’social snippet optimization’, användartester, CRO, läsbarhet och övriga typer av analyser för att ligga steget före.

Lägg större fokus på Google+ som ett sätt att påverka den personaliserade SERPen samt använd authorship.

 

Vad tror du kommer förändras inom SEO 2013?