SEO-anpassad webbplatskonfiguration i Webmaster Tools

4

Publicerad 25 oktober 2010, 11:10 av Viva Media

I Google Webmaster Tools finns en del som heter Webbplatskonfiguration. Det är i denna del av Webmaster Tools som de viktigaste inställningarna går att göra för en domän. Det är under Webbplatskonfiguration som du kan skicka in webbplatskartor och skapa robots.txt, men i denna del av Fördjupade webbplatsanalyser med Google Webmaster Tools tänkte jag gå igenom hur du kan ställa in en domän bäst anpassad ur ett SEO-perspektiv.

Geografisk inställning i Google Webmaster Tools

Om er webbplats inte använder en landspecifik domän, exempelvis .nu och .com, går det ställa in geografisk inriktning i Webmaster Tools. Google är idag så smarta att dom troligen kan lista ut er webbplats språk själva, men det är ändå bra att ställa in geografisk inriktning om en icke landspecifik domän används.

Ställ in er domän med/utan www i Google Webmaster Tools

Sökmotorer tar skillnad på utan/med www i adresser och väldigt ofta fungerar båda på webbplatser.

  • http://www.exempel.se
  • http://exempel.se

Detta gör att en webbplats där båda fungerar lätt kan drabbas av duplicerat innehåll och sökmotorerna kan då indexera båda ovanstående adresser, trots att det egentligen är samma sida som visas. Vanligtvis löser man detta problem på webbservern, men det kräver relativt djupa kunskaper om webbservrar. I Google Webmaster Tools finns en lösning på detta genom Önskad domän. Lägg till er webbplats i Webmaster Tools både med och utan www, verifiera dem (samma HTML-fil, meta-tagg eller Google Analytics-konto kan användas för båda). När detta är gjort kan ni ställa in om ni vill visa webbadresserna med eller utan www. Detta är bara en lösning som gäller för Google då övriga sökmotorer ej påverkas av inställningen.

Ändra genomsökningshastighet i Google Webmaster Tools

I Google Webmaster Tools går det även ställa in hur ofta Googles spindlar skall besöka er webbplats under Genomsökningshastighet. Detta behöver man normalt inte ändra då Google själva märker av hur ofta innehållet på er webbplats ändras. Om större justeringar görs på en webbplats eller ett stort antal nya undersidor läggs till/görs tillgängliga kan genomsökningshastigheten justeras tillfälligt för att snabbare kunna få webbplatsen om-indexerad.

Hantering av parametrar i Google Webmaster Tools

Under inställningar i Google Webmaster Tools finns en flik som heter Hantering av parametrar. På denna sida visar Google olika parametrar som de hittar på webbplatsen och man kan även själv lägga till parametrar som ej finns med i listan.

Denna funktion i Webmaster Tools är väldigt bra ur ett SEO-perspektiv. På webbplatser med dynamiskt innehåll används ofta parametrar i adresserna för att styra innehåll. Exempel på detta kan vara sortering av produkter, språkval och produkt-ID. Parametrar i adresser kan lätt skapa duplicerat innehåll och där kommer denna funktion väl till användning. Genom att ignorera eller acceptera parametrar i Google Webmaster Tools kan man undvika duplicerat innehåll och låta Google indexera parametrar som är av användning. Är man osäker på en parameter kan man låta Google själva avgöra om adresser med den skall indexeras eller ej.

Adressändring i Google Webmaster Tools

En nytillkommen del i Google Webmaster Tools är adressändring. Denna funktion är användbar om en webbplats skall byta domännamn, börja/sluta använda SSL-anslutning eller börja/sluta använda www i adresser.

I adressändring kan man då tala om för Google att man bytt adress från den gamla till den nya och på  så vis få hjälp att snabbare få webbplatsen om-indexerad. Både den gamla och den nya adressen måste vara verifierad i Google Webmaster Tools. På webbservern måste man även peka om adresserna för att dirigera om besökare.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy