SEO är mer än bara SEO

7

SEO är mer än bara SEO
SEO är mer än bara SEO. Vad menar jag med det?
Under de senaste åren har vi sett en kraftig utveckling av branschen som från början handlade om att endast förbättra rankingen i sökresultaten.

Idag har SEO-branschen mognat och blivit betydligt större och mer omfattande än någonsin. Idag handlar det inte bara om att förbättra rankingen i sökresultatet, det handlar mer om helheten inom internetmarknadsföring, att skapa fler affärer.

SEO är ett kontinuerligt projekt och en naturlig del av ett företags marknadsföring på internet.

 

Symbios mellan flera områden

För att skapa fler affärer räcker det inte med att öka mängden trafik, du behöver även jobba med att öka konverteringen så att du får ut maximalt av trafiken till webbplatsen. Det räcker heller inte med organsik trafik från sökmotorerna, vidga vyerna och ta hjälp av flera kanaler som PPC och sociala medier. Alla dessa områden samspelar och tillsammans kommer de hjälpa dig få fler affärer.

  • Sökmotorerna värderar sociala signaler samtidigt som de hjälper dig bygga ditt varumärke – finns du på Facebook eller Google+?
  • Sökmotorerna värderar användarvänliga webbplatser med kvalitativt innehåll – har du jobbat med konvertering?

 

Evolutionen inom SEO

Jag började arbeta med SEO 2007 och har sedan dess varit med om en enorm utveckling.

-> 2007

Konkurrensen var relativt låg i Sverige och man kunde ganska enkelt nå goda resultat genom att justera en webbsidas titel, meta-keywords samt säkerställa att webbplatsen fick inlänkar.

  • Google lanserade Universal Search (första steget mot vertikalt sök). Vi fick en mix av nyheter, videos, bilder och geografi i sökresultatet.

 

2008 -> 2009

Vi kunde se att konkurrensen ökade och sökmotorerna beaktade fler och fler detaljer. Google slutade t ex med att använda meta-keywords i sin algoritm för ranking då den överoptimerades av den stora massan.

  • Google lanserade Suggest (ett första steg mot Google Instant). Detta innebar att när du började skriva en sökfråga gav Google förslag på relevanta sökfrågor.
  • Google lanserade stöd för Canonical-taggen.
  • Google släppte uppdateringar till förmån för större varumärken (Vince-update).
  • Google släppte ett första utkast av Caffeine, en uppdatering av Googles infrastruktur och sätt att hantera indexering av data.

 

2010

Konkurrensen fortsatte återigen att öka och Google började med att utvärdera webbplatsens innehåll och användarvänlighet. I samband med uppdateringen May Day straffades webbplatser som hade många undersidor av låg kvalité (tunnt innehåll).

  • Nästa steg av Google Places lanserades och sökningar innehållandes ett geografiskt område förändrade sökresultaten ytterligare.
  • May Day lanserades, en uppdatering som straffade webbplatser med många lågkvalitativa undersidor.
  • Caffeine lanserades vilket resulterade i snabbare indexering och ett (enligt Google) 50% mer updaterat index.
  • Brand update lanserades, en uppdatering som gjorde att samma domän kunde synas fler än 1-2 gånger i sökresultatet.
  • Google lanserade Instant, nästa steg av Suggest.
  • Två månader senare lanserades Instant Preview där användaren direkt i sökresultatet med hjälp av ett förstoringsglas kunde förhandsgranska webbsidorna innan man klickar på dem. Detta bidrog till ökat fokus på webbplatsernas design.
  • Både Google och Bing bekräftade att de använder sociala signaler för att bedöma en webbsidas ranking.

 

2011

Under 2011 kunde vi se att Google satsade allt mer på att rensa undan spam och webbplatser av låg kvalité. De hade nu blivit bättre på att avgöra hur bra ett visst innehåll på webbplatsen var och släppte under året en mängd uppdateringar under namnet Google Panda, totalt 9st. Vi kunde även se uppdateringar mot ökade krav på webbplatsernas struktur.

  • Attribution update lanserades, första steget innan Panda. Syftet var att filtrera bort webbplatser som endast kopierat innehåll från andra för att på så sätt försöka få god ranking.
  • Google Panda (farmer update) lanserades. Enligt Google drabbades ca 12% av denna uppdatering som slog mot webbsidor med tunnt innehåll och för mycket annonser i förhållande till innehåll. Google släppte 9st Panda-uppdateringar under 2011.
  • Microsoft, Yahoo och Google lanserade stöd för schema.org, ett steg mot ökad semantik (strukturerad data).
  • Google gjorde ett seriöst försök att lansera Google+ och fick på två veckor över 10 miljoner användare. Vi kunde även se att Google lanserade +1-knappen med en stark koppling till Google+. Detta var ett steg mot att Google vill veta mer om vad användare gillar.
  • Google lanserade Expanded Sitelinks vilket gjorde att länkar till populära undersidor visades strax under det vanliga sökresultatet för en webbplats.
  • Nytt stöd för paginering lanserades (rel=’next’ och rel=’prev’). Detta var ytterligare ett steg mot att förbättra strukturen på webbplatser.
  • Query Encryption lanserades. Detta innebar att sökningar från personer som var inloggade på sitt Google-konto ej registrerades i statistiken som tidigare. Efter denna uppdatering kunde man ej se vilket sökord den del av trafiken (endast organisk) kom från och i Google Analytics kunde man allt oftare se (not provided).
  • Google lanserade Freshness update. Med denna uppdatering visade Google att de lägger vikt vid uppdaterat innehåll på en webbplats och faktiskt belönar de som håller webbplatsen vid liv med nytt kvalitativt innehåll. Enligt Google skulle denna uppdatering påverka upp till 35% av sökfrågorna.
  • Utöver dessa lanserades flera ‘storpack’ med uppdateringar som främst finslipade tidigare uppdateringar.

 

2012

2012 blev ett rekordår när det kommer till uppdateringar från Google vilket förändrade branschen ytterligare. Vi såg flera stora uppdateringar där Google ställde allt större krav på webbplatsers innehåll och närvaro på webben. Under våren lanserades Google Penguin som slog hårt mot webbsidor som arbetat för aggressivt med länkstrategier. Detta var en stor uppdatering som fick upp mångas ögon om att fokusera mer långsiktigt och undvika att stressa fram resultat på kort tid.

Att stressa fram resultat = att gräva sin egen grav. Tänk långsiktigt och skapa kvalité så får du vind i seglen när det kommer fler uppdateringar i framtiden.

  • Google började visa data och profiler från Google+ i sökresultatet. Detta var ett steg mot att försöka få fler till plattformen samtidigt som allt blev mer personaliserat.
  • Ytterligare 14st Panda-uppdateringar släpptes för att rensa bort ytterligare lågkvalitativa webbplatser.
  • Ads above the fold lanserades, en uppdatering som hjälpte Google utvärdera webbplatser med för mycket ‘annonser’ ovanför det viktiga innehållet.
  • Venice lanserades, nästa steg för lokalt sök. Detta innebar större och bättre integrering av geografisk data i sökresultatet.
  • The knowledge graph lanseras, ett stort steg mot ökad semantik. Denna uppdatering innebar att Google nu bättre kunde förstå att ett djur är ett djur och en byggnad är en byggnad. Uppdateringen handlade om att skapa relationer mellan objekt för att på så sätt skapa bättre och mer relevanta sökresultat.

     
    The Knowledge Graph

  • Vi kunde se ytterligare två uppdateringar av Google Penguin under året.
  • Google skickade ut varningar om onaturliga länkar. Detta var ett steg mot att få upp ögonen hos alla webmasters och inom kort visade det sig att inte alla dessa varningar var befogade, vissa var fejk.
  • Google introducerade 7 resultat i SERP:en. Vi kunde nu se att vid vissa sökningar visades endast 7 resultat istället för 10.
  • Exact Match Domain (EMD) lanserades, en uppdatering som slog mot domäner som endast skapats för ranking. Enligt Google påverkade detta 0,6% av sökresultaten.
  • Utöver dessa lanserades flera ‘storpack’ med uppdateringar som främst finslipade tidigare uppdateringar.

 

2013 (-> maj)

Detta år har bara börjat men vi har redan sett en mängd uppdateringar från Google. Hittills har det kommit två Panda-uppdateringar samt en större Penguin-uppdatering för att öka kvalitén på webben ytterligare.

 

Vad gör en SEO-konsult?

För att knyta ihop säcken kring vad SEO är för något rent praktiskt kikar vi på vad det är en SEO-konsult gör.

Förutom att hålla koll på alla uppdateringar från sökmotorerna innebär jobbet mycket problemlösning och analytiska slutsatser. Som SEO-konsult har man ansvar för att analysera och ta fram lösningar på hur ett företag skall lyckas med sin marknadsföring på internet. Detta kräver ofta ett gott samarbete mellan kund och konsult samtidigt som vägen till framgång aldrig är en ‘quick fix’.

Goda resultat kommer med långsiktigt arbete där konsulten arbetar i iterationer (analys <--> åtgärder) under hela projektperioden. Alla webbplatser är unika med olika förutsättningar vilket gör att arbetet är varierat och utmanande.

Exempel på delar i arbetsprocessen:

  1. Förstå kundens målsättning, vad är det de värderar?
  2. Analysera utgångsläget, var står vi idag?
  3. Identifiera utvecklingsmöjligheter, vad kan och bör förbättras?
  4. Få kund att förstå förändringarna.
  5. Vad kan konsulten göra? Vad kan kunden göra?
  6. Implementera förändringarna.
  7. Följ upp resultatet och utvärdera.
  8. Identifiera nya utvecklingsmöjligheter.
  9. Implementera nya förändringar.
  10. Följ upp arbetet och utvärdera.

 

SEO, SEM, internetmarknadsföring – var går gränsen? finns det någon gräns längre?

Ett tydligt exempel på att gränserna suddats ut är att ett av världens med framgångsrika företag i branschen SEOmoz nyligen bytt namn till MOZ.

Varför? Enligt grundaren Rand Fishkin handlar det om att SEO blivit mer än bara SEO. Det har blivit en mix av flera områden för att göra marknadsföring på internet. Han berättar också om att företagen behöver förtroendet att ta helhetsansvar för marknadsföringen vilket kan vara svårare att få för renodlade SEO:are.

SEO is bigger than just SEO – as hard as I’ve fought personally and we’ve fought as an organization over the last decade to make marketers and organizations think more holistically about organic search, the branding of the past remains. SEO is seen as a narrow set of activities that move rankings up and bring search visitors in. To truly help with SEO, we have to do more than just place keywords, make sites accessible, and build links, but first we need the influence to make these changes. A broader marketer is often granted that influence, while pure SEOs still, unfairly, must strive for it.
/ Rand Fishkin, CEO at MOZ

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy