SEO och CRO redo att binda sig

Att driva trafik till din site är ett värdefullt mål, men vad händer när du har dina besökare på plats? Säkerställer du att din webbplats tar tillvara på besökarna och underlättar för dem att utföra det de (och du) vill? Länge har för stort fokus lagts på att öka trafik, och för lite på att […]

Publicerat
Inlägg SEO

Att driva trafik till din site är ett värdefullt mål, men vad händer när du har dina besökare på plats? Säkerställer du att din webbplats tar tillvara på besökarna och underlättar för dem att utföra det de (och du) vill?

Länge har för stort fokus lagts på att öka trafik, och för lite på att göra kunder av besökare. 2014 är året då många inser att CRO (Conversion Rate Optimization) är lika viktigt som SEO.

Hade du gjort så i verkliga livet?

Jag vill jämföra en webbshop med en fysisk butik för att påvisa hur galet jag tycker det är att försumma CRO.

Tänk dig att du lägger stora pengar varje år för att marknadsföra din butik. Du vet att dina kampanjer lockar in människor i din butik, men du lägger ingen vikt på vad dessa gör när de kommit innanför dörren. Hälften kanske vänder i dörren. Själv står du bakom disken, med ryggen mot butiksgolvet och blicken stirrandes in i väggen. Du ser inte vad de har problem med, hjälper dem inte när de är osäkra och frågar dem inte vad du kan göra bättre.

Butiksägare

Det är dags för ändring!

Skapa förutsättningar

För att kunna hitta de delar av din webbplats som inte fungerar korrekt så krävs det först att du ser till att spåra hur den används. Ofta räcker det inte med Google Analytics (GA) standardspårning. Du kanske har ett viktigt formulär som saknar en egen tack-sida, vill veta om din karusell på startsidan används eller se hur många som lägger en vara i varukorgen. Då krävs det att du ser till att denna data skickas in till GA. Om du har en webbshop så ska du givetvis ha e-handelsspårning för att skicka in transaktionsdata till GA.

Identifiera problem och hjälp dina besökare

Du har nu vänt blicken mot butiksgolvet. Det är dags att börja analysera hur dina besökare tar sig runt i butiken. Börja med att titta på vart de hamnar när de kommer in på din site, alltså målsidorna (Beteende->Webbplatsinnehåll->Målsidor i GA). Här kan du analysera om du har målsidor som har ovanligt höga avvisningsfrekvenser.

Varför har då din viktiga produktsida en så hög avvisningsfrekvens? Kanske stämmer besökarens bild av vad som bör finnas på sidan inte överens med den faktiska sidan. Kan du lösa detta genom att justera meta-description (så att annonstexten i Googles sökresultat speglar ditt sidinnehåll) eller genom att justera sidinnehållet? Kanske visar du inte dina USP:ar (Unique Selling Proposition) tillräckligt väl för att skilja dig från dina konkurrenter på denna produkt, och bör tydliggöra dessa.

Detta är detektivarbetet som webbanalys kretsar kring, och det du måste grotta ner dig i för att kunna hjälpa dina besökare.

Varför gissa

Det går inte alltid att, med hjälp av GA, lista ut vad besökare ogillar på din webbplats. Om köp-knappen på en produktsida inte fungerar så är de flesta besökare mer benägna att gå vidare till din konkurrent än att ringa/maila dig och berätta detta.

Ett sätt att få sådan kvalitativ data är att låta dina besökare svara på en enkät. Ofta behöver du en väldigt simpel enkät som inte känns inkräktande eller tvingande och som ställer de viktigaste frågorna du har. Qualaroo och Iperceptions är exempel på verktyg man kan utnyttja för att enkelt sätta upp mini-enkäter och rikta dem mot specifika besökarsegment.

Exempel på en simpel enkät som kan ge värdefulla svar är:

Kan du uträtta det du vill på vår webbplats idag? [Ja/Nej]
Om nej, varför inte? [Fritext]

Jag tror jag vet vad problemet är. Eller?

Glöm inte att kontrollera att du dragit rätt slutsatser genom att A/B-testa dina förändringar. Att endast följa upp resultatet av åtgärder i GA är en risk, då du aldrig kan vara helt säker på att det var dina förändringar som gjorde skillnaden och inte något annat på siten som påverkade, marknadsförändringar, löneperioder, säsongsbaserade skillnader eller något helt annat.

Med ett A/B-testverktyg, såsom Visual Website Optimizer eller Optimizely för att nämna några, kan du däremot testa din webbplats med och utan de nya förändringarna under samma tidsperiod för att med statistisk signifikans säkerställa resultatet.

A/B-test

Ju mer du testar desto bättre kommer du att bli på att hitta rätt förbättringar för just din bransch. Har du råd att inte arbeta med webbanalys och CRO på din webbplats?