SEO trender för 2018 – vi drar på span

Jag har försökt mig på konststycket att förutspå SEO trender för 2018 nu när vi närmar oss slutet på året. Jag har därför klätt mig både som expert och Nostradamus. Det finns enligt mig en massa trender att följa upp och skriva om i inlägget. Jag har dock valt att hålla mig till 3 SEO […]

Publicerat
Inlägg SEO

Jag har försökt mig på konststycket att förutspå SEO trender för 2018 nu när vi närmar oss slutet på året. Jag har därför klätt mig både som expert och Nostradamus. Det finns enligt mig en massa trender att följa upp och skriva om i inlägget. Jag har dock valt att hålla mig till 3 SEO trender som jag tror kommer får störst impact och förändra hur vi se på SEO 2018.

Hastighet – SPEED is the soul of every homepage

Webbplatshastigheten är en faktor som påverkar användarupplevelsen, konverteringsfrekvens, och har även viss effekt för din webbplats placering i sökresultatet. Det finns flera faktorer som påverkar laddningstiden för en webbplats, allt ifrån hosting till hur du bildoptimerar och använder dig av caching. Google har ett projekt som heter AMP (Accelerated Mobile Pages) som i genomsnitt laddar en sida på en sekund. Det kommer därför vara ett fortsatt fokus på AMP tekniken under 2018. Det finns vissa invändningar om att tekniken är begränsad i synnerhet för e-handlare. Något som inte stämmer; idag finns det över 4 miljarder AMP-sidor i index och flera större e-handlare ha AMP versioner av sina webbplatser. Idag inkluderas inte AMP i Googles algoritm men det kan mycket väl bli så under 2018 om jag ska lita på min spåkula.

Mobilt Index – Google Mobile First Index

Google har under året börjat rulla ut Mobile First Index som innebär att den mobila versionen av din webbplats kommer vara den primära version som Googles spindlar kommer genomsöka. Detta är en naturlig del med tanke på att allt mer trafik kommer från mobila enheter redan i slutet på 2016 gick den mobila trafiken om desktop. Under 2018 kommer vi alltså att få ett flyttat fokus till det mobila indexet. Detta innebär att vi måste bli bättre på att ta hand om den mobila användaren, exempelvis inte visa pop-up bilder som täcker hela skärmen, laddtider och dåligt anpassade rubriker och texter som inte ryms inom skärmen. Mobila användare kommer att söka efter mer lokalt innehåll när de är på resande fot, detta innebär för företag en stor möjlighet att marknadsföra sin verksamhet i ett mer lokalt sammanhang.

Röstsökning – Voice search changes everything

Enligt Google görs 20 % av mobilfrågor via röstsökning idag, och de förutspår att det kommer utgöra 50 % av alla sökningar innan 2020. Det händer mycket inom det här området. Antal tjänster och enheter som stödjer röstigenkänning fortsätter att växa. Vi har Siri som kan berätta ett skämt, smarta högtalare som Google Home, Amazon Echo som spelar din favoritmusik samtidigt som du får ditt favoritrecept uppläst. Därför är det inte lustigt att detta beteende även kommer att spegla sig i sökmotoroptimering. Sökmotorerna optimerar idag för röstsökresultat och har gjort det ett tag nu. Eftersom sökmotorerna optimerar röstresultat har sökbeteendet redan ändrats. Optimera därför ditt innehåll med konversationssökord ”talspråk” för bästa effekt av röstsök. Hela tanken med ett optimerat röstresultat är att presentera ett personligt svar i SERPEN.

Den som lever får se brukar man säga, klart är att vi står i en spännande tid och jag välkomnar 2018 och kommer följa utvecklingen inom SEO med spänning.