Site search – webbplatssökning

Har din sida en sökfunktion? Har du en webbshop med en sökfunktion? Då är Site search något för dig! Site search är en funktion i Google Analytics som ger dig information om vad dina besökare oftast söker efter. Lägga till Site Search Du kan enkelt lägga till Site Search spårningen till ditt Google Analytics konto […]

Publicerat
Inlägg Google

Har din sida en sökfunktion? Har du en webbshop med en sökfunktion? Då är Site search något för dig!

Site search är en funktion i Google Analytics som ger dig information om vad dina besökare oftast söker efter.

Lägga till Site Search

Du kan enkelt lägga till Site Search spårningen till ditt Google Analytics konto genom att klicka på ’edit’ när du befinner dig i din webbplatsprofil. Därefter klickar du på ’edit’ i rutan Main Website Profile Information. Klicka i rutan för Site search och ange den eller de frågeparametrar du önskar spåra. Nu kommer informationen om dina besökares sökningar att spåras, registreras och visas i din grafik.

Tolka ditt resultat av Site Search

För att se dina besökares sökningar går du via menyn i vänsterkant och klickar på Content. Här får du nu se alternativet ’Site Search’ och genom att klicka på denna meny ser du hur många sökningar som har gjorts, hur många besökare som har sökt efter något, vilka sidor dessa sök-besökare har tittat på, hur länge och så vidare. I princip all information du kan få om din totala trafik fast nu även uppdelad på olika sökparametrar.

Genom att ytterligare gå vidare och klicka på ’Search terms’ får du upp de ord och fraser dina besökare har sökt på. Detta är givetvis väldigt viktigt att kontrollera för att kunna förbättra din webbplats. Om många av dina besökare söker på ett visst ord kan vi lätt dra slutsatsen att informationen om detta inte är tydlig nog för dina besökare. De hittar inte den specifika information de letar efter utan ’tvingas’ söka efter den.

För en webbshop exempelvis är detta otroligt viktigt, om många söker på exempelvis en produktgrupp är det ett tecken på att denna produktgrupp inte visas tydligt nog. Det är också ett tecken på ett stort intresse för en viss produkt och ett bra sätt att utnyttja detta är att lägga en länk om just denna produkt på sin startsida, kanske aktivera en kampanj på just denna produkt eller låta den vara en del av ett kommande nyhetsbrev.

Är du intresserad av att lägga till Site Search till ditt Google Analytics konto men är osäker på hur du ska göra behöver du bara kontakta din uppföljare på MediaAnalys med detta så hjälper vi dig!