Ska man alltid ha samtalstillägg i AdWords?
Medan Google pumpar ut nyheter i olika Beta-stadier för AdWords så har jag valt att fokusera på en nyhet som kom för några månader sedan och som faktiskt är aktiv för oss i Sverige. Jag tänker på samtalstillägg i Google AdWords. I samma veva som Google släppte Förbättrade kampanjer fick du även fler val och […]
Medan Google pumpar ut nyheter i olika Beta-stadier för AdWords så har jag valt att fokusera på en nyhet som kom för några månader sedan och som faktiskt är aktiv för oss i Sverige.
Jag tänker på samtalstillägg i Google AdWords. I samma veva som Google släppte Förbättrade kampanjer fick du även fler val och inställningsmöjligheter kring samtalstilläggen.
En ändring var att Google inte längre tillät att man hade skrivit ut sitt telefonnummer i annonstexten, istället ska man använda samtalstillägg och välja att visa detta på alla enheter, inte bara mobiler. Ämnet är något som jag har berört tidigare på vår blogg, men då var utvärderingsperioden ganska kort. Nu har jag lagt ner mer tid på analysen, resultat är tyvärr samma som tidigare.
Fel placering drar ner CTR
Jag tycker att funktionen med att kunna visa samtalstillägg även på datorer och surfplattor är bra. Men det är när det kommer till placeringen av telefonnumret som Google missar. För det är just placeringen som ställer till för en annan viktig funktion i AdWords, Extended headline. Det innebär att din rubrik i annonsen och första textraden ska fogas samman till en stor och längre rubrik. Men om du har samtalstillägget aktiverat så försvinner denna funktionen helt och telefonnumret placerar sig där istället.
Google själva säger att man i största möjliga mån ska försöka jobba med Extended headline i sina annonser då de har gjort tester som visar att dessa ökar ett kontos CTR. Men nu så har de alltså valt att lägga ett telefonnummer där istället för budskapet i en annons.
Hur påverkar detta mitt resultat?
I de fallen jag har tittat på så har kontots CTR sjunkit och jag har även fått medhåll kring detta från annonsörer. Men det behöver kanske inte alltid vara dåligt, frågan är ju egentligen vad målet med annonseringen är.
Är ni ett tjänsteföretag som i till största del vill att dina kunder ska ringa till er så kan jag vara beredd att hålla med om att det är värt att testa och utvärdera. Men om du, som i fallen på bilden ovan, är e-handlare så förstår jag inte riktigt funktionen. Det ska mycket till att någon som söker på ett sökord som inte är kopplat till ditt företagsnamn, väljer att lyfta luren och ring in en beställning till dig. Nästa fråga att ställa sig, vill jag att kunderna ringer in sina beställningar?
Förmodligen är svaret Nej på den frågan. Så mitt råd är att inte använda samtalstillägg på datorer och surfplattor rakt igenom alla kampanjer, framförallt inte om du är en e-handlare. Om du använder AdWords för att annonsera på ert företagsnamn i olika varianter i en kampanj kan det vara aktuellt. Då söker folk efter just er och dessutom kanske det är en återkommande kund som bara vill ringa och ställa några frågor. Då kan personen i fråga direkt se numret och ringa till er utan att behöva klicka på annonsen.
Men så här ser verklig statistik ut från ett konto när jag jämför drygt fyra månader med samtalstillägg med samma fyra månader förra året då vi inte använde det.
Den ljusblå linjen visar CTR förra året och den mörkblåa linjen för detta året.
Förändringen är ganska dramatisk då vår CTR har sjunkit med nästan 30% och värt att notera är att vi inte har gjort några stora förändringar i just denna kampanjen. Den bibehåller samma snittpositioner och samma dagsbudget som förra året. Men visst kan det finnas andra faktorer som spelar in i det stora tappet men om ni har liknande trender i era konton så tycker jag att ni ska fundera på om ni vill att besökaren ska ringa, och om det faktiskt ringer mer, eller om ni vill ha in besökaren på hemsidan för att få mer information och slutföra ett mål på er hemsida. Vill ni att besökaren ska in på hemsidan och trenden är samma som här bör ni nog testa att ta bort samtalstillägg från dator och surfplatta och sedan utvärdera er CTR och antal klick på nytt.