Skapa ambassadörer för ert varumärke
Det är inte länge sedan kommunikatörer kallades informatörer och kommunikationsavdelningar var informationsavdelningar. Det senaste decenniet har det skett ett massivt skifte i hur man ser på kommunikation, information och marknadsföring. Dessa områden, som tidigare ofta hanterats av olika avdelningar och personer, har vuxit närmare och närmare varandra. Idag är de närmast oskiljaktiga och i många […]
Det är inte länge sedan kommunikatörer kallades informatörer och kommunikationsavdelningar var informationsavdelningar. Det senaste decenniet har det skett ett massivt skifte i hur man ser på kommunikation, information och marknadsföring. Dessa områden, som tidigare ofta hanterats av olika avdelningar och personer, har vuxit närmare och närmare varandra. Idag är de närmast oskiljaktiga och i många företag ansvaras områdena för av samma person.
Med ordvalet kommunikation istället för information flyttas fokuset. Det handlar inte längre bara om vad ni som företag vill få sagt, utan det handlar om att initiera en dialog med era kunder. En dialog som på sikt skapar relationer till kunderna och som bygger in ägandeskap hos kunderna inför ert varumärke. Och här uppstår något speciellt.
När en kund verkligen upplever att ni som företag lyssnar och produkten eller tjänsten ni levererar är något som gör deras liv bättre – då skapar ni ambassadörer. Ett beprövat verktyg för att mäta detta är NPS. Nöjda kunder är de bästa reklampelarna som går att få tag på.
Denna tanke och önskan är en stor anledning till att man numera pratar mycket om fenomenet ”communities” när det gäller marknadsföring i sociala medier. Vad menas då med ett community i sociala medier? Kort sagt handlar det helt enkelt om en interagerande grupp människor som delar något, t.ex. en åsikt eller livssyn. De deltagande personernas identiteter påverkas av detta interagerande och en solidaritet med gruppen skapas.
I ett senare inlägg kommer vi gå in på mer konkreta exempel på hur detta kan se ut, men vi vill ändå lämna er med russinen ur kakan genom att ge er tre snabba tips som stakar ut tänket kring att bygga ambassadörer genom sociala medie-communities:
- Lär känna er målgrupp
Bland de som följer er i sociala medier finns många olika personligheter. Det kan bli farligt att se målgruppen som för homogen. Ta er tid att lära känna era användare/följare/kunder.
- Fråga efter och lyssna på vad folk vill ha
Första halvan av detta tips är många gånger lättare än andra. När ni frågar om feedback från era följare – se då till att faktiskt också lyssna på svaret. Det kommer vara avgörande för byggande för ert community av ambassadörer.
- Var autentiska
Mer och mer marknadsföring omfamnar en mer organisk approach. Sociala medie-plattformar är perfekta för att våga leka lite med uttrycket och ha glimten i ögat.