Skapa automatiska Google Analytics-kalkylblad i Google Docs

Har du någon gång velat skapa ett kalkylblad utifrån data i Google Analytics, utan att behöva kopiera och klistra in varje gång rapporten behöver uppdateras? Detta är enklare än man kan tro och kräver inte längre några programmeringskunskaper. Med hjälp av ett Google Apps-skript som redan finns tillgängligt inifrån Google Docs spreadsheet kan du automatiskt […]

Publicerat
Inlägg Google

Har du någon gång velat skapa ett kalkylblad utifrån data i Google Analytics, utan att behöva kopiera och klistra in varje gång rapporten behöver uppdateras? Detta är enklare än man kan tro och kräver inte längre några programmeringskunskaper. Med hjälp av ett Google Apps-skript som redan finns tillgängligt inifrån Google Docs spreadsheet kan du automatiskt importera data från ditt Google Analytics-konto. När du väl fått in din statistik i kalkylbladet kan du sedan använda kalkylblads-formler och statistik från andra källor än Google Analytics för att visualisera diagram som du vill ha dem. Detta erbjuder större visuella möjligheter än Google Analytics gränssnitt. Du kan exempelvis bunta sökord efter kategori, dela upp statistik efter år eller månad, skapa egna målkanaler, etc. Det går så klart att kopiera och klistra in den data man vill ha och om man har bråttom går det fortare. Fördelen med att automatisera kalkylbladet med ett Google App-skript är att man inte behöver göra lika mycket manuellt arbete om man sedan vill uppdatera samma rapport nästa vecka eller månad.

Nedan är en sammanfattning av stegen för att koppla och auktorisera ditt Google Analytics konto från Google Docs och börja bygga dina egna automatiserade rapporter:

  1. Skapa nytt kalkylblad i Google Docs / Google Drive
  2. Logga in på ditt Google Analytics-konto i en ny flik i din webbläsare
  3. Följ instruktionerna i videon nedan för att importera och auktorisera skriptet
  4. Skapa en query för varje uppsättning data du vill importera. Du skapar querys efter samma principer som i Google Analytics query explorer. Mer info här: http://ga-dev-tools.appspot.com/explorer/
  5. Referera innehållet i dessa queries för att skapa tabeller och bättre översikt
  6. Skapa de diagram du vill från dina tabeller
  7. Dela med dig till alla som har tillgång till kalkylbladet eller infoga det på en ny sida i Google Sites. Du kan då dela de automatiserade diagramen även med personer som inte har tillgång till ditt Google Analytics-konto.