Skriv som dig själv, inte om dig själv

Varför ska man fokusera sin uppmärksamhet mot något som alla andra redan säger? Dan Zarella, expert och forskare inom sociala medier. Bland annat så undersöker han hur vårt sätt att kommunicera genom sociala medier tas emot av andra användare På Copyblogger.com beskriver Zarella hur han arbetat med fokusgrupper för att undersöka varför personer som är […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Varför ska man fokusera sin uppmärksamhet mot något som alla andra redan säger? Dan Zarella, expert och forskare inom sociala medier. Bland annat så undersöker han hur vårt sätt att kommunicera genom sociala medier tas emot av andra användare

Copyblogger.com beskriver Zarella hur han arbetat med fokusgrupper för att undersöka varför personer som är aktiva på nätet väljer att ta del av och sprida Twitterflöden.

En övervägande del av respondenterna gav svaret att det berodde på den ”unika synvinkel” som utskicken kommunicerar. Vi förväntar oss alltså att den information vi får ska vara ny för oss och ge oss en unik individs synvinkel inom området.

Tala om dig själv & få färre followers
Zarrella menar att tweets med ovanliga ord delas i större utsträckning än andra. Dina läsare vill inte säga samma sak som alla andra. Så genom att använda samma typ av uttryck och språk minskar du möjligheten att sprida dina tweets, så småningom kommer du även att förlora dina followers.

I strävan att framställa sitt innehåll som unikt ökar risken att det innehåll man producerar blir självrefererande. Något som försvårar det hela något. Det finns nämligen ett samband mellan självrefererande innehåll och ett lågt antal followers.

Dina followers vill ha unikt innehåll, men de vill inte att du ska prata om dig själv.

Skapa en unik synvinkel
Genom att förse läsaren med intressant innehåll från ditt område och framställa det hela med en unik synvinkel drar du ögonen till dig. Fundera på om någon gjort samma sak förut och tänk fram ett eget scenario med din vinkel som grädden på moset.

Det du rapporterar är inte fel, du väljer helt enkelt bara att sätta ditt varumärke på det sätt du kommunicerar.

Har du en unik förmåga att sätta din prägel och kommunicera utifrån nya och intressanta perspektiv? Då tycker jag vi ska få ta del av din vinkel!