Släpp sargen svenska företagare!
Svenska företagare! Nu är det dags för er att ta och hänga med i svängarna! Enligt en artikel på nyhetssajten E24 ligger svenska företag ordentligt efter när det kommer till sociala medier. I artikeln går att läsa sig till att företag i vårt avlånga land till och med är usla på att använda sociala medier […]
Svenska företagare! Nu är det dags för er att ta och hänga med i svängarna! Enligt en artikel på nyhetssajten E24 ligger svenska företag ordentligt efter när det kommer till sociala medier. I artikeln går att läsa sig till att företag i vårt avlånga land till och med är usla på att använda sociala medier i jämförelse med de amerikanska företagen. Det är Bite Communications som gjort en undersökning på hur svenska börsnoterade företag samt företag inom it och telekomsektorn använder sociala medier som kommunikationsverktyg. Mer om denna artikel går att läsa här.
Syns där din målgrupp finns
En fråga som jag skulle vilja ställa till er svenska företagare är hur ni tänkt er att ni ska locka till er den unga målgruppen om ni inte närvarar på ’platser’ där många unga spenderar mycket av sin tid. Jag menar det säger väl sig själv? Att ni får fler kunder om ni syns där just er målgrupp befinner sig? Vi har ett uttryck som ofta florerar på kontoret som jag skulle vilja dela med mig av till er: Släpp sargen! Det är faktiskt dags att anamma denna ’nya företeelse’ nu och väva in även den i era marknadsplaner.
Artikeln nämner även den rådande tidningskrisen och att det i och med det blir allt viktigare för tidningarna att synas där läsarna finns. Extra intressant tycker jag New York Times initiativ är! Lungt sagt ligger de i framkant rörande sociala medier då de till och med har anställt en redaktör för sociala medier. Helt klart är att fler företag borde lära av det initiativet. Det blir som sagt allt viktigare att synas där målgruppen finns. Det blir lite som att kasta pärlor åt svin annars.
Kunskapsutbyte
Sociala medier ser jag även som en plattform för kunskapsutbyte. Ett relationsskapande medium som kan innebära stor utveckling av varumärke och verksamhet. Tyvärr har väl sociala medier fått utstå många domedags profetior den senaste tiden. Bland annat så avtar ju ’twittrandet’ och bloggar stängs ned hit och dit. Ett intressant blogginlägg om just detta kan ni läsa här
Det finns dock en ljuspunkt! Henrik Östmark på Bite Communication säger att svenska företag ändå börjar ta sociala medier på allvar. Bäst är det han tillägger:
– De måste göra det. Deras kunder finns därute och pratar om varumärket och har frågor kring företagets produkter och tjänster. Samtidigt finns det faktorer som kompetens inom företagen samt strukturen på marknadsavdelningarna som hämmar utveckling och användande.
Jag säger det igen: Släpp sargen svenska företagare. Våga ta för er. Det biter er inte i svansen, det kanske istället ger er en betydligt bättre relation till era kunder samt betydligt fler kunder. Det kan ju faktiskt utveckla hela er verksamhet. Så sluta titta i backspegeln och öppna er för möjligheterna som finns!