Viva

Snapchat – er nästa marknadsföringskanal?

Snapchat Sociala Medier
Publicerad , senaste uppdatering

Om ni som marknadsförare vill nå ut till en yngre målgrupp är kanske Snapchat något ni borde prova. Kanalen är ett utmärkt sätt för realtidsmarknadsföring, visa ert varumärkes personlighet och bygga värdefulla relationer med er publik.

 

Vad är Snapchat?
Enkelt förklarat är det en mobilapp där ni kan ta bilder eller spelar in videor som ni sedan kan välja att lägga filter, stickers, text, emojis eller rita på. De kallas ”Snaps” och ni kan sen skicka dem till vänner eller publicera dem i er “Story”.

Denna plattform är en effektiv marknadsföringskanal för marknadssegmentering. Till skillnad från andra meddelandeappar erbjuder Snapchat unika funktioner som marknadsförare borde dra mer nytta av. Med över 100 miljoner aktiva användare per dag och 8796 bilder som delas varje sekund, är kanalen definitivt något att ha i åtanke när det gäller marknadsföring på sociala medier.

 

Nya funktioner
Den senaste tiden har Snapchat adderat ett antal intressanta funktioner såsom Story Replies, vilket innebär att när ni tittar på en väns snap kan ni svepa uppåt och skicka ett meddelande direkt till hen samtidigt som den snap ni kommenterat på fortfarande visas.

En annan ny funktion är OnDemand Geofilters, som är ett slags lager ni kan skapa och lägga till över era snaps. De kan innehålla logga, ett speciellt event eller en plats. Dessa filter kan även andra lägga till för att exempelvis visa att de är på ett event eller en viss plats. Här kan ni läsa mer om OnDemand Geofilter.

 

Vad kan ni som marknadsförare använda Snapchat till? Här är nio konkreta tips.

1. Öka engagemanget hos er publik genom att använda er av Story Replies
Ni kan alltså få feedback direkt till era snaps från er publik, vilket är jättebra för marknadsförare. På Snapchat kan ni inte mäta likes eller delningar, men ni kan istället se engagemanget ert innehåll får på detta sätt.

 

2. Rikta innehåll direkt mot utvalda följare
Ett perfekt sätt att ge vissa utvalda personer rabattkoder, inbjudningar till speciella event eller erbjudanden. Ni kan även använda er av detta för att göra A/B tester.

 

3. Skapa skräddarsydda OnDemand Geofilter
Er publik kan dekorera sina snaps med ert varumärkes logga. Skapa ett filter för ett event ni anordnar och har ni tur så använder många deltagare filtret. Det kan resultera i en enorm räckvidd som marknadsför ert varumärke.

 

4. Använd Snapchat Stories
Låt er publik följa er bakom kulisserna på jobbet, låt dem lära känna er på ett mer personligt plan. Skapa stories om och från er arbetsdag och dela dem med er publik.

 

5. Bygg förväntningar inför ett event, produktlansering eller annan nyhet
Visa tillverkningsprocessen, teamet bakom och sneak peaks för att öka förväntningarna hos er publik inför det som komma skall. (Glöm inte att skapa ett specifikt Geofilter och styra era snaps mot rätt målgrupp).

 

6. Samarbeta med influencers
Låt en influencer snapchatta på ert konto under en dag eller be dem addera ett skräddarsytt Geofilter på sina snaps under en period för att öka kännedom om ert varumärke. Att samarbeta med influencers är mycket effektivt på flera sociala kanaler och vi kommer se en ökning av det
framöver.

 

7. Rapportera live från event ni deltar i eller anordnar
Ta med er publik och berätta vad som händer. Guida dem runt. För de som inte själva är på plats är det perfekt att kunna se glimtar av vad som händer – dessutom live med någon som rapporterar.

 

8. Rekrytering
Använd Snapchat som rekryteringskanal. Be att få ansökningar via Snapchat. Marknadsför lediga tjänster och håll intervjuer. Detta är ett utmärkt sätt att se hur kreativa människor är. Ett kul, lite annorlunda sätt att sköta sin rekrytering.

 

9. Q&A
Besvara de vanligaste frågorna ni får om era produkter eller tjänster. Visa hur er produkt fungerar. De flesta företag har vissa frågeställningar som återkommer hela tiden. På detta sätt kan ni besvara de vanligaste av dem för att utbilda er publik.