Social konsumentmakt
Vissa internetanvändare väljer att undvika synlighet i sociala medier som exempelvis Facebook. Anledningen till det är att de anser att privatlivet hamnar i händerna på profiterande företag, vilket stämmer till viss del. Direktreklam förekommer i flera medier där användarna anger ålder eller bostadsort. Dock finns det ett helt annat sätt att se på saken. Aldrig […]
Vissa internetanvändare väljer att undvika synlighet i sociala medier som exempelvis Facebook. Anledningen till det är att de anser att privatlivet hamnar i händerna på profiterande företag, vilket stämmer till viss del. Direktreklam förekommer i flera medier där användarna anger ålder eller bostadsort. Dock finns det ett helt annat sätt att se på saken. Aldrig förr har företag varit så beroende av att få bekräftelse och bli omtalade på Internet. Kunderna har fått en enorm makt att påverka ett specifikt företags fortsatta utveckling, både positivt och negativt.
Kunden har alltid rätt – och dator
Konsumentmakten blir extra tydlig i de fall där ett företag inte levererat som förväntat. Det krävs inte många blogginlägg eller delningar på Facebook för att företagets rykte ska vara skadat en lång tid framöver. Internetanvändare är otroligt känsliga vad gäller rekommendationer av, eller avrådande från, varor och tjänster. En kund på nätet förväntas att lämna sitt omdöme till omvärlden oavsett vilken tjänst eller vara det gäller. Hemsidor som Pricerunner, Reko och Tripadvisor har gjort detta till en affärsidé och att gilla på Facebook eller +1 på Google är många internetkunders vardag. Ur det här perspektivet är det extra viktigt som företagare att medverka och synas på nätet.
Första steget till social närvaro – starta en blogg
Hur ska företagare då bete sig för att få ett positivt surr inom sociala medier? Som småskalig näringsidkare finns inte samma resurser att lägga på sin internetmarknadsföring som större bolag har möjlighet att göra. Därmed inte sagt att ett mindre företag för den sakens skull har sämre förutsättningar att glänsa inom sociala medier. Knepen är helt enkelt att vara intressant, informativ, serviceinriktad, underhållande samt inspirerande. För att uppnå dessa kriterier är det ett bra tips för ett litet företag att starta en blogg. Med ett fönster ut mot kunderna finns möjligheten att visa upp sina produkter och tjänster på ett helt nytt sätt – ett personligt sätt! Marknadsföringen i sociala medier tjänar helt enkelt på att vara så nära kundens nivå som möjligt, för att varorna på så sätt ska bli omskrivna i bloggar eller delade i sociala nätverk.
Att driva en blogg i marknadsföringssyfte behöver inte betyda att varje blogginlägg ska vara designat för att generera ett köp. Snarare kan bloggen agera som ett inspirerande skyltfönster. Oavsett bransch finns alltid möjligheten att blogga om användningsområden för produkter och på så sätt visa dem i ett sammanhang. Det ökar kundens förståelse för produkten samtidigt som det är enklare för dem att se sig själva som användare av den.
Till dig som småföretagare
Våga vara offentlig och låt inte rädslan över negativa kommentarer överskugga glädjen av de positiva. Tänk utanför ramarna i beskrivningarna av varorna, eller tjänsterna, du erbjuder på bloggen. Säljer du köksredskap, varför inte publicera ett recept som visar nödvändigheten, enkelheten och bredden med just dina produkter? Att föra en dialog med dina kunder och vara lyhörd för deras önskemål kan ha stor inverkan på ditt företags framtida utveckling.