Sociala Medier & Valet 2010

Hösten 2010 är det återigen val. Val betyder att politikerna nu ger sig ut i medierna och marknadsför sig, debatterar och till och med dansar för att övertala Svenska folket om att det är just han eller hon som ska leda Sverige de närmsta 4 åren. Men inspiration från Barack Obamas hyllade och lyckade kampanj, […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Hösten 2010 är det återigen val. Val betyder att politikerna nu ger sig ut i medierna och marknadsför sig, debatterar och till och med dansar för att övertala Svenska folket om att det är just han eller hon som ska leda Sverige de närmsta 4 åren. Men inspiration från Barack Obamas hyllade och lyckade kampanj, kommer valstrategier i de sociala medierna vara en extremt viktig del för våra svenska politiker att engagera sig i.

349 rikdagsledamöter på Twitter

Socialdemokraterna har tagit in en konsult som ska lära dem twittra, Gudrun Schyman hyllas för sin medverkan i sociala medierna och Centerpartiet har en person som är heltidsanställd för att arbeta med sociala medier. Vidare finns sammanlagt idag 81 av 349 riksdagsledamöter på Twitter, vara enbart 59 varit aktiva den senaste månaden. Med andra ord är ändå en hel del av våra politiker redan aktiva i den sociala webben.

Dock finns det exempel på där de sociala medierna används på lite tokiga sätt av våra politiker. Bland annat har ’inlägg’ som lämnats i de sociala medierna saknat både information om vem avsändare är samt att budskapet faktiskt är politiskt, vilket med all säkerhet i slutändan kommer användas emot den faktiska avsändaren och partiet denna individ står bakom. En del lär sig helt enkelt den hårda vägen.

Lyssna på väljarna

Sociala medierna är även en väldigt central kanal när det kommer till att lyssna på sina väljare. Här kan med fördel riksdagsledamöterna bemöta åsikter, svara på frågor och funderingar och helt enkelt vara ’vanliga människor’ som bjuder på sig själva och sin politiska åsikter så att den blir tillgänglig för gemene man. Bland annat Gudrun Schyman gör ju detta med sociala medier strålande. Bland annat har hon blivit hyllad för att hon inför Europaparlamentsvalrörelse, vid påsk förra året, klädde ut sig till häxa och skickade ett foto med hälsningen ’Glad påsk, skicka Gudrun Schyman till Bryssel’.  Men det är inte enbart i form av bemötandet utan även i bevakandet som sociala medier blir väldigt viktigt för politikerna. Med andra ord att faktiskt bevaka vad som skrivs om ens parti, politik som de bedriver, eller helt enkelt vad som skrivs om sitt eget namn som politiker.

Möjligen är att internet inte kommer vara avgörande i valet 2010. Men för framtida val, då större delen av partiernas väljare rör sig naturligt i den sociala webben, kommer det vara viktigt för politikerna att redan vara en självklar del av den. Det handlar, som alltid när det kommer till den centrala delen i sociala medier, att bemöta era ’kunder’, ’målgrupper’ eller i detta fall väljarna där de befinner sig.