Sök live på Google med Instant
Google har just släppt en ny version av sin sökmotor. När detta skrivs är den ännu inte tillgänglig för hela allmänheten. Sök i realtid Den sökning som de flesta är vana vid är att man skriver i en sökterm i textrutan och klickar på sök-knappen. Med Googles nya version av sökmotorn behöver man inte längre […]
Google har just släppt en ny version av sin sökmotor. När detta skrivs är den ännu inte tillgänglig för hela allmänheten.
Sök i realtid
Den sökning som de flesta är vana vid är att man skriver i en sökterm i textrutan och klickar på sök-knappen. Med Googles nya version av sökmotorn behöver man inte längre klicka på sök-knappen, utan får ett resultat under tiden man skriver.
Ett viktigt skäl till varför Google har genomfört förändringen är att det ska gå betydligt snabbare att få fram det resultat man söker.
Hur påverkas sökmotoroptimeringen?
Med ett nytt sätt att söka, kan det krävas lite annorlunda marknadsföring, både vad det gäller sponsrat sök och sökmotoroptimering. Det beror på att man kan hitta det man söker redan efter att första ordet i frasen är inskriven. Resten av sökfrasen behövs i det fallet inte skrivas in, vilket man hade gjort med den äldre varianten.
Om användare skriver in färre ord för att hitta det resultat de söker, innebär de att webbplatser som rankar bra på enskilda sökord kan få en fördel. Kanske är det därför en bra idé att satsa hårdare på enstaka ord istället för längre fraser.
Hur det kommer att påverka vårt sätt att söka i framtiden återstår att se.