Sökmarknadsföring allt viktigare

I en färsk undersökning av e-handlare genomförd av Posten och Handelns Utredningsinstitut svarar 62 procent att sökmotoroptimering och ppc  kommer vara den viktigaste kanalen för att marknadsföra och informera om deras verksamhet. Sociala medier, vilket inkluderar bloggar, communities, forum, microbloggar etc, är också viktiga metoder för att öka försäljningen enligt 49 procent av de svarande. […]

Publicerat
Inlägg E-handel

I en färsk undersökning av e-handlare genomförd av Posten och Handelns Utredningsinstitut svarar 62 procent att sökmotoroptimering och ppc  kommer vara den viktigaste kanalen för att marknadsföra och informera om deras verksamhet.

Sociala medier, vilket inkluderar bloggar, communities, forum, microbloggar etc, är också viktiga metoder för att öka försäljningen enligt 49 procent av de svarande. Hela 2 av 3 personer har blivit inspirerade till köp efter att ha läst om produkten i sociala medier.

E-handelns aktörer är också optimistiska inför framtiden, hela 65 procent tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret, en kraftigt ökad optimism. Även konsumenterna ser optimistiskt på framtiden.

Även optimismen bland e-handelskonsumenterna är även den stark. 82 procent uppger att de planerar att handla varor över internet under det kommande halvåret. Jämfört med första kvartalet är detta en ökning på 5 procent.

Min uppfattning är att sociala medier kommer fortsätta bli viktigare och viktigare att synas i. Allt fler företag satsar på bloggar, twitter, newsroom etc. Alla som jobbar med internetmarknadsföring och sociala medier har spännande tid framför oss!